I kø for klær som ærer Gud
Klesmerket «Chosen» bruker tekster fra Bibelen og selger som varmt hvetebrød.
– De har klær i yndlingsfargene mine. Halvparten av klesskapet mitt er lysegult, sier Victoria Yuen (18) og blir møtt med latter fra venninnene Mari Egeland (18) og Kristina Bjørheim (18).
De er på Ung Landsmøte (UL) for å bli bedre kjent med Gud. Men å shoppe en t-skjorte eller hettegenser skader ikke.
– Jeg må jo nesten ha denne t-skjorten, sier Yuen.
De andre ler igjen.
«Redeemed»
Venninnene ble kjent med klærne fra Chosen under UL i fjor.
– Jeg kjøpte en strikkepose i fjor fordi de var utsolgt for den t-skjorten jeg var på jakt etter. Så jeg må nok kjøpe en i år, sier Yuen.
Hun velger den klassiske t-skjorten med trykket Chosen.
Det fins flere tekster trykket på plaggene, som «Love Wins», «Occupy all streets» og «Redeemed». Ordene og setningene er kjente kristne begreper.
Lanserte i fjor
Klesplagget ble lansert i fjor sommer under den kristne musikkfestivalen Skjærgårds Music and Mission festival. Merket ble en umiddelbar suksess.
– I år solgte vi opp mot 700 plagg under Skjærgårds og regner med å selge rundt 500 her under UL, sier Johan Skretting (22).
Han startet Chosen sammen med Rolf Henrik Karlsen (24) og Jørgen Tveter (24) i 2017.
Nå snakker han ivrig med de unge kundene på UL. Her har de etablert en liten butikk i standområdet.
– Alle ledd skal ære Gud
– Vi vil ikke kalle dette for et kristent klesmerke. Derimot er vår personlige tro på Jesus drivkraften bak alt vi gjør, sier Rolf Henrik Karlsen (24), daglig leder i Chosen.
Han vil heller si at Chosen er et klesmerke som ærer Gud.
– I alle ledd skal vi ære Gud. Vi ønsker å tilby kvalitetsklær, produsert på en grønn fabrikk hvor deler av inntektene går til å gi fattige barn mat på bordet, forklarer Karlsen.
Dårlig rykte
Klesindustrien i Bangladesh har hatt et dårlig rykte på seg for å produsere billige varer av underbetalte arbeidere i fabrikker som skader miljøet. Det ønsker ikke Chosen å være med på.
– Våre klær er produsert i en fabrikk der arbeiderne jobber forsvarlig, har godt nok betalt og produserer kvalitet som ikke skader miljøet, sier han.
Det er nemlig hjertet for de minste og mest sårbare som er drivkraften hos de unge gründerne.
For hvert plagg Chosen selger gir de mat i en uke til et barn i Dhaka i Bangladesh eller et annet sted i Asia.
– Da vi startet merket hadde vi ikke peiling på verken klær eller mote. Vi ønsket bare å gjøre en forskjell. At det har blitt en sånn suksess er fantastisk, sier Karlsen.
Kraftig vekst
Da Dagen skrev om Chosen i fjor hadde selskapet gitt 700 måltider til barn i Dhaka i Bangladesh gjennom organisasjonen Ungdom i oppdrag.
Siden den gang har antall donerte måltider steget til 5.000, og selskapet har måttet utvide området for bistand.
– Nå samarbeider vi i tillegg med organisasjonen «Feed my starving children» (FMSC), som er en internasjonal organisasjon som gir mat til underernærte barn rundt omkring i verden, forklarer gründeren.
– En god gjerning
Johannes Hervik (23) har nettopp kjøpt en t-skjorte fra den lille butikken.
– Jeg var så fornøyd at jeg bare måtte kjøpe en til, sier han.
Han forteller at logoen har en spesiell betydning.
– Jeg har fått forklart at det er et kors i den, sier han.
23-åringen liker initiativet fra gründerne.
– Når jeg kjøper en t-skjorte i en vanlig butikk føler jeg ikke alltid at jeg gjør noe godt, men her hjelper jeg andre når jeg handler. Det føles fint, sier Hervik.
Samtalestarter
Selv om gründerne selger mange plagg i løpet av UL, blir de ikke rike av det. Ingen av dem har ennå sett seg råd til å ta ut lønn.
– Vi håper at vi kan bli så store at vi kan tjene penger på virksomheten. Derimot er vi ikke motivert av å bli rike. Vi vil bare bety en forskjell, sier Skretting.
De tre unge kvinnene som sjekker utvalget i festivalbutikken, tror budskapet på klærne kan gi gode samtaler.
– Hvis du får en kommentar om klesplagget ditt, kan det bli en samtalestarter, sier Yuen.
Venninnen Mari Egeland tror også at klærne med merket «Chosen» kan føre til samtaler om tro.
– Vi er jo alle kalt av Gud, sier hun.