IKAJ-turistene som ble rammet av krig har dekket utgifter selv
Nå håper turoperatør og reiseleder at forsikringsselskapene vil ta sin del.
Dagen har tidligere skrevet om nordmenn som var på ferie i Israel da terroren rammet 7. oktober. Tre dager senere kunne et fly med 174 personer ombord forlate Eilat Ramon flyplass sør i Israel med kurs mot Oslo.
To grupper
Turoperatør TeicoNOR hadde ansvar for to grupper som var i Israel da krigen mellom Hamas i Gaza og Israel brøt ut. Den ene bestod av 76 personer som var på en fellestur i regi av Internasjonale kristne ambassade i Jerusalem, IKAJ. De var i Israel fra 28. september og skulle etter planen reise hjem 8. oktober.
Slik gikk det ikke. Gruppen måtte bli igjen i Netanya der de oppholdt seg på hotellet, klare til å løpe i bomberom om nødvendig. Den øvrige gruppen bestod av tre familier fra Romsdal.
1,7 millioner
I en rapport som Dagen har fått tilgang til, går det frem at turoperatøren måtte ut med nærmere 1,7 millioner kroner for å chartre et fly og få Israel-turistene hjem. I beløpet ligger også buss-utgifter fra Netanya til flyplassen i Eilat.
Det er daglig leder, Jon Teigen, som er forfatter av rapporten.
Turoperatøren tok NOK 10 000 per sete på dette flyet, som ble betalt på forhånd til TeicoNOR sin konto.
«De ga uttrykk for at det viktigste var å komme seg hjem, koste hva det koste ville», skriver Teigen i rapporten.
Administrerte fra Kypros
Overfor Dagen bekrefter han at situasjonen var krevende.
– Det var litt av en jobb.
Selv hadde Teigen forlatt Israel samme dag som terroren rammet. Han satt på Kypros med en gruppe turister og administrerte hjemturen derfra for passasjerene som ble med på hjemreisen.
– Får refusjon
Hver enkelt passasjer må i ettertid søke om å få det innbetalte beløpet tilbake.
– De får refusjon for kansellerte returbilletter, så det de må søke om, er mellomlegget. Jeg forstår at forsikringsselskapene er innstilt på å betale både kostnader til fly, transport og ekstra overnatting, sier Teigen.
– Fingeren i været
Turoperatøren håper at han selv klarer å komme i balanse. Da han chartret flyet visste han ikke hvor mange passasjerer han ville få med seg.
– Jeg tok fingeren i været og sa 10000 per sete uten å ane hvem som ble med.
Da flyselskapene kansellerte avreisene sine, engasjerte de seg ikke i å skaffe alternative hjemreiser, men ba turoperatøren om å bidra.
Det var agenten til TeicoNOR som fant ut at det var lov å fly internasjonalt ut fra Ramon flyplass ved Eilat og slik fant en løsning for å få nordmennene hjem.
David Engebretsen ledet en turistgruppe på 36 personer fra Nordhordland Bibelsenter. De var også med flyet tilbake til Norge. Engebretsen sier til Dagen at de fremdeles jobber med refusjon av utgifter, men at det virker som at stort sett alle i hans gruppe får igjen de 10.000 kronene som de har lagt ut.
– Noen forsikringsselskap dekker hele reisen, noen trekker fra noen dager. De opererer litt ulikt, sier han.
Det er Teigens erfaring også. Han forsøker å hjelpe så godt han kan og har også vært i dialog med UD om saken.
– Få gjestene hjem
Regnskapet er ennå ikke gjort opp, og fremdeles kommer det inn regninger.
– Det ble en dyr hjemtur. Den kostet nesten like mye som tur-retur gjør normalt, men jeg prutet ikke denne gangen. Jeg var mest opptatt av å få gjestene mine hjem.