TO SIDER: Anne Malene Noddeland (25) mener kristne først og fremst må tenke over hvordan de kan bidra til å skape fred i Midtøsten.

– «Israel-venn» kan lett bli misforstått

Kristen jusstudent tror begrepet «israelvenn» kan gi inntrykk av at man bare bryr seg om den ene parten i Midtøsten–konflikten.

Publisert Sist oppdatert

Anne Malene Noddeland (25) ber gjerne for Israel, men synes også det er naturlig å be for palestinerne.

– Når vi ser at det er ofre på begge sider av konflikten, sliter jeg med å assosiere meg med begrepet israelvenn hvis det samtidig betyr at jeg har tatt standpunkt i konflikten på Gaza-stripen, sier Noddeland.

Dagen skrev fredag om unges Israel-engasjement, og at de fleste norske Israel-venner er over 40 år gamle.

Relasjonsbygging

Daglig leder i return2sender Håvard Maurstad og generalsekretær Rolf Gunnar Heitmann i Israelsmisjonen var noen av personene som kommenterte hvorfor majoriteten av aktive norske Israel-venner er litt oppe i årene.

Jusstudent Noddeland har vært i Israel gjennom freds- og forsoningsprosjektet Bridgebuilders, som involverer israelere, palestinere og nordmenn. Initiativet er tatt av Den norske Israelsmisjon og Den Evangelisk Lutherske Frikirke. På Bridgebuilders får man innføring i begge partenes situasjon, men hovedsaken er å bli kjent med hverandre og bygge relasjoner.

– Det er mennesker som lider på begge sider. Når begge sider har sårede, har jeg vanskelig for å sette meg selv i en situasjon hvor man står i fare å overse en gruppe mennesker, sier Noddeland.

Hun er opptatt av at alle kristne har et ansvar for å skape fred.

– Alle som engasjerer seg må stille seg selv spørsmålet: Engasjerer jeg meg på en måte som skaper fred eller konflikt?

Delte meninger

Studenten kjenner mange som kaller seg selv for Israel-venner, og opplever at meningene kan være veldig delte, om ikke helt forskjellige, også blant dem.

– Mange konsentrerer seg om misjon rettet mot det jødiske folket, men jeg har også møtt folk som kaller seg Israel-venner og benekter noen av de krigshandlingene som foregår, sier hun.

På Bridgebuilders snakket de om at det motsatte av kjærlighet ikke er hat, men mangel på mangel på kjærlighet.

– Hvis man ekskluderer en gruppe, betyr det kanskje da at man ikke har kjærlighet til denne gruppen. Jeg ønsker ikke å bli oppfattet slik, og det er derfor jeg er forsiktig med hva jeg kaller meg.

Ønsker dialog

Daniel Matthiesen (28), rektor ved Bibelskolen Substans i Bergen, mener det er en stor utfordring for unge mennesker i dag å relatere til språket og formatet som kjærligheten til Israel hos den eldre generasjon kommer i.

– Man klarer ikke helt å ta i mot stafettpinnen som overrekkes fra denne subkulturen i kristenfolket, sier han, og viser til den særegne sjargongen, de intrikate bibelreferansene og de spesielle sangene.

Matthiesen tror unge mennesker kunne fått bedre hjelp enn det de får fra den eldre generasjon til å forstå betydningen av å være israelvenn. Han oppfordrer de eldre til heller å bruke dialog, allment språk og forståelig teologi.

– Israel er relativt sjelden gjenstand for forkynnelse i ungdomsmiljø i Norge, så kunnskap om Israel og kjærligheten til landet er overlatt til å finnes andre steder, som på nettsider, i podkast eller gjennom en familierelasjon.

Oppleves perifert

Matthiesen mener at mens kjærlighet til Israel er den største selvfølgelighet for mange eldre kristne, på linje med andre kristne grunnsannheter, så er det for unge et perifert spørsmål.

– De forstår at Israel er viktig, men har fått vel så mye input om landet fra mediene. Det er viktig med tålmodighet med unge mennesker så de skal klare å forstå at Israel er en del av vår tro og identitet.

Pinsevennen tror en må langt tilbake i tid før en kan si at situasjonen var bedre før.

– Det er ikke bare snakk om de som er 30 år og yngre. Det samme gjelder for foreldregenerasjonen. Mitt møte med israelvennene sier meg at de er en primært «gråhåret forsamling».

Ser unntak

Matthiesen har erfaring fra Pinsevennenes Barne- og Ungdomsorganisasjon (PBU) og mener det han sier også er representativt for dem.

– Det var selvfølgelig noen unntak. Det er noen bibelskoler som har tur til Israel i løpet av skoleåret og noen ungdomsmiljø som arrangerer misjonsturer og opplevelsesreiser for å gi bibelkunnskap og bibelforståelse knyttet til Israel, men jeg tør påstå at det jeg har sagt gjelder tverrsnittet av ungdomsmiljøene, sier han.

Matthiesen er ikke i tvil om at begrepet israelvenn kan virke ekskluderende.

– Det kan lede til en urettferdig antagelse om at man er fiende av noen andre når man er venn av Israel, selv om de fleste oppegående mennesker vet at konflikten har flere sider og at ikke alt staten Israel gjør er noe som kan velsignes.

Skiftende bevissthet

Daniel Matthiesen har én tur og et kort studieopphold i Israel bak seg. Når han skal svare på i hvilken grad han selv vurderer at kjærligheten til land og folk er viktig for en kristen, nøler han.

– Det går «litt i rykk og napp». Det er ikke del av min daglige bevissthet om det å følge Jesus, men at det er viktig for unge kristne å forstå betydningen av Israel, det er jeg ikke i tvil om.

Powered by Labrador CMS