SUPER BOWL: Det årlige mesterskapsspillet i amerikansk fotball er den mest sette sportsbegivenheten i USA.

Jesus-reklame under Super Bowl vakte oppsikt

Hvem som egentlig står bak og hvilken agenda de har, er blant spørsmålene som stilles i USAs største aviser omkring den kristne kampanjen.

Publisert Sist oppdatert

Natt til mandag ble det årlige sportsarrangementet Super Bowl arrangert i Glendale, Arizona. Det årlige mesterskapsspillet i amerikansk fotball er den mest sette sportsbegivenheten i USA.

Naturlig nok er det big business å sende reklame i forbindelse med Super Bowl, og en reklamesnutt på 30 sekunder koster 70 millioner norske kroner.

Det er med andre ord ikke hvem som helst som har råd til det. Så da reklamer med et tydelig kristent budskap begynte å rulle over skjermene i helgen, begynte noen av de største avisene i USA å lure på hvem som står bak.

En av reklamekampanjens videoer, «The Rebel» (opprøreren), er sett 88 millioner ganger på YouTube:

Budskap om den uskyldig dømte Jesus

Går man inn på nettsiden som nevnes i reklamen, får man vite at «He Gets Us» er «en bevegelse som vil gjeninnføre Bibelens Jesus og hans overraskende kjærlighet og tilgivelse».

Kampanjen kalles «He gets us» (Han forstår oss), og ulike reklamer basert på Jesu budskap er gjort om til ulike reklamebudskap:

Jesus ville ikke at vi skulle oppføre oss som voksne.

Jesus elsket menneskene vi hater.

Jesus inviterte alle til å sitte ved bordet.

Flere av reklamene har også blitt vist på enorme reklametavler i flere av de største byene i USA.

NEW YORK: Et av reklamekampanjens budskap som vist på New York Times Square i mars i fjor.

Det kristne budskapet kobles også til brennbare sosiale og politiske spørsmål, som det polariserte debattklimaet, hatprat, ensomhet og flyktningpolitikk.

En av filmene som gikk under Super Bowl kobler uskyldig dømte personer i det amerikanske rettsvesenet og hvordan Jesus også ble uskyldig dømt – uten å svare med hevn eller bitterhet:

Hvem betaler?

Men noe konkret kirkesamfunn eller menighet nevnes verken av reklamene eller av nettsiden.

Når det gjelder finansieringen, nøyer nettsiden seg med å beskrive at «en mangslungen gruppe individer og enheter med et felles mål om å dele Jesu historie på en ekte måte» står bak.

Spørsmålet om hvem disse er, overlates dermed til spekulasjonene og avisene.

REKLAME FOR JESUS: «Jesus went all in, too», sto det med stor skrift utenfor noen av de største kasinoene i Las Vegas i mars i fjor.

New York Times skriver at reklamebyrået «Haven» har laget selve kampanjen. Men hvem som har betalt for den, har avisene bare delvis greid å finne svaret på.

En av verdens rikeste

CNN skriver at milliardæren David Green (81) i samtale med talk show-vert Glenn Beck fortalte at han var involvert i kampanjen.

– Vi ønsker å si, og med «vi» mener jeg ganske mange mennesker – at han forstår oss. Han elsker de vi hater. Og jeg tror at vi må la offentligheten få vite dette og skape en bevegelse, sa han.

Ifølge Forbes er David Green god for over 150 milliarder norske kroner, noe som gjør ham til verdens 118. rikeste person.

Som en engasjert baptist har han støttet en rekke evangelikale organisasjoner over hele USA, for eksempel Bibelmuseet i Washington D.C.

I tillegg til Green skal det være en rekke anonyme personer som står bak «He gets us».

Den demokratiske politikeren Alexandria Ocasio-Cortez kritiserte på sin side pengebruken, og skrev på Twitter at hun ikke trodde Jesus ville ha brukt millioner av dollar på «en Super Bowl-reklame som fikk fascismen til å se snill ut».

Powered by Labrador CMS