Kakekrigen mellom kristenavisene fortsetter
To og et halvt år etter at Vårt Land-redaksjonen ertet konkurrenten Dagen med en spesialdesignet kake slår Dagen-redaksjonen tilbake med sin egen kake.
Etter at det forrige uke ble klart at Dagen går mest fram blant de kristne avisene, ifølge tall fra Mediebedriftenes Landsforening (MBL), og Dagens Facebook-side nådde over 20 000 følgere feiret redaksjonen i Dagen med en spesiell kake.
På kaken som ble fortært denne uken skryter Dagen av å være større enn både Vårt Land, Norge IDAG, Kristelig Folkeparti og Den norske kirke - på Facebook.
20.000 er et tall vi synes det er hyggelig å feire. For så mange mennesker har trykket på liker-knappen her på Dagens...Posted by Dagen on 13. mars 2018
– Vi har satset klart på sosiale medier i flere år og har hatt en tydelig strategi om å være synlige der, sier ansvarlig redaktør i Dagen, Vebjørn Selbekk, som er veldig fornøyd med å ha nådd 20 000 likes.
Han tror også det har noe med hvilken type avis Dagen er at de gjør det så bra på Facebook.
– Vi er en avis som har klare meninger og synspunkter og det er noe som gjør seg godt på sosiale medier. Man deler saker som er litt kontroversielle og det tror jeg er en fordel for oss, sier Selbekk.
Dagen har i skrivende stund 20 055 likes på Facebook. Vårt Land har på sin side 18 851 likes, ukesavisen Norge I Dag har 4 144, Krf har 15 668 og Den norske kirke har 18 878.
«Kakekrig» med Vårt Land
I oktober 2015 klarte avisen Vårt Land etter en målrettet kampanje å nå målet sitt om å få flere følgere på Facebook enn konkurrenten Dagen. Redaksjonen i Vårt Land feiret da sine 32 flere følgere med en kake dekorert med en Pac Man-figur som spiste Dagen-logoer. Bilder fra feiringen ble sendt til Dagen-redaksjonen.
Vårt Lands forsprang varte riktignok kun i en snau uke før Dagen igjen var størst på Facebook, men en vennlig kappestrid mellom de to avisene startet.
Selbekk vil ikke helt gå med på at Dagens nye kake er et direkte svar til Pac Man-kaka fra 2015.
– Vi har bare godt å si om Vårt Land og det kommer ikke noen Pac Man-kake fra oss, men det er selvfølgelig sunt med konkurranse, sier han og legger til:
– Vi er glad for at vi er størst på Facebook og sosiale medier i Norge blant de kristne mediene, men ser ikke noen hensikt i å hovere over det. Men jeg kan si at vi føler oss ikke veldig oppspist og ønsker det skal gå bra med kristenpressen som helhet.
Digital oppgang
Ifølge opplagstallene fra MBL er Vårt Land med sine 21 503 og Norge I Dag med 11 574 fortsatt større enn Dagen med sine 9419. Dette til tross for at Dagen gikk opp 3,9% i fjor, mens Vårt Land gikk ned 6,0%. Norge i Dag hadde også en liten økning på 1,0%.
Selbekk tror Dagens mange følgere på Facebook har hatt noe å si for opplagsoppgangen deres.
– Den oppgangen som vi og store deler av markedet ser nå er jo en digital oppgang. Derfor er det viktig å være synlig i de digitale kanalene og der er jo Facebook helt sentral, sier redaktøren.
Vårt Land hadde ikke mulighet til å svare på KPKs henvendelser om denne saken.