SYNLIG: Slik kan det se ut når kampanjen blir synlig på kjøpesenter, togstasjoner og utendørs neste uke.

Kampanje til tre millioner skal gi folk lyst til å besøke kirken

Etter valget skal Den norske kirke være godt synlig på steder der mange ferdes.

Publisert Sist oppdatert

I disse dager er det landets mest kjent politikere som preger reklameskjermer og digitale plattformer. Straks valget er over, starter en nasjonal kampanje fra Den norske kirke. Kampanjen vil ifølge kirken.no være synlig i hele landet og invitere folk inn i kirkene.

Den skal inneholde både stillbilder og levende bilder. Kampanjen skal være synlig i digitale kanaler, i trykte medier og utendørs i byer og større tettsteder over hele landet, som togstasjoner, kjøpesentra, boards og lignende.

Samtidig peker kampanjen på nettstedet skjerikirken.no. Her er det samlet informasjon om det arrangementer i kirkelig regi.

DIREKTØR: Ingrid Vad Nilsen i Kirkerådet.

Tre millioner kroner

Prislappen er rett under 3 millioner kroner.

– Kampanjen er utarbeidet i samarbeid med firmaet Tante Randi for rundt 450.000 innenfor rammeavtalen vi har om reklamebyrå. I samarbeid med Mediacom har vi kjøpt annonseplass for 2,5 millioner kroner slik at kampanjen når godt ut, opplyser Ingeborg Dybvig, som er kommunikasjonsdirektør i Kirkerådet.

Kirkerådsdirektør Ingrid Vad Nilsen sier at målet med kampanjen er todelt.

– Vi vil både vekke lysten til å komme i kirken og være sammen der på konsert, barne- og ungdomsaktiviteter og gudstjenester og invitere til dåp. Og vi vil å vise at kirken nå som tidligere tilbyr fellesskap, mening og trøst, sier direktøren.

Vad Nilsen sier at kampanjen handler om alt man har gledet seg til i halvannet år og som man nå ser nærme seg.

– Selv om alle restriksjoner ikke er borte og vi fortsatt må leve med korona, nærmer vi oss en normal og vi kan i stadig større grad være sammen igjen, sier direktør Vad Nilsen.

KOMMUNIKASJONSDIREKTØR: Ingeborg Dybvig i Kirkerådet.

Pandemien har lagt en kraftig demper på kirkelig aktivitet det siste halvannet året. De fleste av kirkens statistikker har pekt kraftig nedover.

– Nå kan man samles i kirkene, derfor vil vi formidle bredt ut at kirkedørene er åpne over hele landet, forklarer Dybvig i en pressemelding fra Kirkerådet.

– Relevant for flertallet

Regjeringen planlegger som kjent gjenåpning innen september. Kampanjen har ifølge Dybvig et budskap som passer også i områder med fortsatte tiltak.

– Den har som mål å være relevant for flertallet av befolkningen, sier hun.

REKLAME: Foreløpig er det slik reklame som setter sitt preg på steder der folk ferdes, som her på Bergen jernbanestasjon. Etter valget skal kirken bredt ut med sitt budskap.

Kampanjen starter etter planen 14. september, dagen etter valget. Da vil annonser og online video blir spredt over hele landet via nettsider, Facebook, Snapchat og Instagram – i tillegg til VGTV, Aller Media, Amedia og YouTube.

Den andre uken av kampanjen (27. september til 3. oktober) vil Den norske kirkes annonser også dekke nærmere 2000 fysiske og digitale flater i hele landet, som på togstasjoner og kjøpesentre.

Savn, nærhet, fellesskap

– Vi bruker bilder som spiller på universelle følelser – som savn av klem, nærhet og fellesskap. I kampanjen settes disse i en kirkelig kontekst. Målet er å skape en glede over igjen å kunne være sammen som før, vekke gjenkjennelse og lyst til å oppsøke kirken, forteller Dybvig.

Alt kampanjemateriell vil bli gjort tilgjengelig via ressursbanken.no og alle menigheter og fellesråd er oppfordret til å bruke dette på sosiale og digitale medier, lokalaviser og gjerne til invitasjoner til arrangementer i kirken. I tillegg blir det laget annonser og video i en rekke formater og lengder.

Alt materiellet har tekster på både bokmål og nynorsk.

Powered by Labrador CMS