– Kan bli uthengt om man ikke bruker regnbuefargene

Politiske partier, banker og organisasjoner har i anledning pride endret logoene sine på Facebook. – Kan risikere å få et negativt image ved å la være, mener PR-ekspert.

Publisert Sist oppdatert

Juni har blitt pride-måneden. For få uker siden var det pride-markering i Bergen. I morgen er det duket for parade i Oslo. Hovedstaden er bokstavelig talt dekorert i regnbuens farger.

Det ikoniske regnbue-symbolet finner man overalt fra flagg på balkonger til små klistremerker. I tillegg har også flere store organisasjoner på sosiale medier laget en egen regnbuelogo.

Blant dem er: Redd Barna, KFUK-KFUM, DNB, Avinor, Norsk legeforening, Norsk studentforening, Nordea og omtrent samtlige norske partier, for å nevne noen.

– Kan miste kunder

– Man kan bli hengt ut om man ikke bruker den, men jeg tror ikke det handler om at man gjør det fordi man frykter en trussel. Det er vel mer at det ikke koster noe å endre logoen.

Reklameeksperten sier at store forretningsaktører som DNB kunne risikert å miste kunder dersom de hadde uttalt at de ikke ville endre logoen.

– Antageligvis har noen i banken oppfordret til å endre logoen, og da skal man ha gode grunner for å si nei til det, sier Blindheim.

Også Høgskolen i Kristiania, hvor Blindheim er rektor, har endret logoen.

– Vi har 9000 studenter og 500 lærere, og blant dem er det homofile, sier han.

– Solidaritet

At store selskaper endrer logo tror Blindheim først og fremst er for å vise medmenneskelighet.

– Det er nok ikke i hovedsak ment som et PR-stunt, men for å vise sympati og solidaritet med LHBT-bevegelsen, sier han og fortsetter:

– Man har gjerne noen i organisasjonen som minner man på at dette er sjanse til å være med og støtte de som er homofile i organisasjonen under pride. Da er det som å støtte en annen god sak.

Kjøpesterke

Det er nå 48 år siden den første pride-paraden ble gjennomført i USA i juni 1970. Pridebevegelsen har hatt et stødig oppsving de siste årene. I fjor var det omlag 240.000 som enten deltok eller var tilskuere til pride-toget i Oslo i følge arrangørene som regner med at det blir enda flere i år.

På samme måte har også interessen og støtten økt fra næringslivet og ulike organisasjoner.

Medierådgiver Dag Inge Fjeld mener at forklaringen kan ligge i at homofile er en økonomisk ressurssterk gruppe.

– Man pleier å si at homofile er overrepresentert blant høyutdannede, kjøpesterke forbrukere, sier Fjeld og fortsetter:

– Et annet poeng er at det ikke er så utbredt at homofile har barn noe som er en kostbar utgift. Næringslivet er opptatt av business, det blir et forretningsmessig forhold.

Samfunnsrolle

Han tror derimot ikke at de store aktørene som banker gjør det av økonomiske grunner.

– Banker er heller der at de gjør det fordi det er det rette å gjøre. Det er arbeidsplasser og samfunnsinstitusjoner som vil gjøre sin del i den store samfunnsfortellingen om at vi er liberale og åpne for alle.

Forklaringsproblemer

Som Blindheim tror han at det kan det bli oppfattet negativt om man ikke viser støtte gjennom eksempelvis å endre logoen, sier Fjeld.

– Du kan få et forklaringsproblem. Det kan være en større sak å ikke gjøre det enn å gjøre det. Da er det enklere å bare endre logoen.

Studentorganisasjonen

Norsk Studentorganisasjon er blant de organisasjonene som har endret logoen til regnbuefargene.

– Det er en fin måte å markere pride på, sier leder Håkon Randgaard Mikalsen som forteller at organisasjonen skal gå med banner i toget i Oslo nå til helgen.

I følge NSOs nettside har institusjonene der NSO har medlemslag til sammen 230 000 studenter.

– Representerer dere hele studentmassen når dere endrer logoen?

– Vi tenker at det viktig at alle føler seg hjemme i akademia, og som i resten av samfunnet er mange utfordringer som møter homofile her. Og så langt har det ikke kommet noen innvendinger fra studentene, sier Mikalsen.

Powered by Labrador CMS