Mener protestanter har mange feiloppfatninger om katolikker
Katolsk kateket trekker frem angivelig tilbedelse av Jomfru Maria som noe av det verste.
Lørdag forrige uke intervjuet Dagen Paris-misjonær og pinsevenn Arvid Aasen.
– Ifølgje mange katolikkar eg snakka med, er ikkje Bibelen Guds ord. Derimot var den skrive av menneske og derfor feilbarleg. For dei står katekisma over Bibelen. Dei er ikkje kristne, sa Aasen.
Hva tenker katolikker om Bibelen?
Og mener Pinsebevegelsen at katolikker ikke er kristne?
Dagen har snakket med katolikk Peder Foss, leder for pinsebevegelsen Øystein Gjerme, og forskningsleder ved Høyskolen for Ledelse og Teologi, Karl Inge Tangen.
Ønsker mer refleksjon
Peder Foss er kateket i Den katolske kirke og studerer kybernetikk og robotikk ved NTNU i Trondheim.
Han forteller at han ikke tar seg nær av kritikken fra Aasen.
– Jeg synes det er viktig at vi prøver åndene. Hvis vi lærer falskt og ikke er fra Gud, så er det viktig at kristne passer seg, sier Foss.
Han erfarer mye interesse og en vennlig innstilling fra andre kristne, men også at det i noen lavkirkelige miljøer i Norge er tradisjon for å kritisere sider ved katolisismen.
– Jeg forstår det siden Den katolske kirke er liten i vårt land. Jeg skulle likevel ønske at det var litt mer refleksjon og at satte seg mer inn i historien, og at man ikke var så bastante.
Stort behov for misjon
Studenten er helt enig i at det er et stort behov for misjon og evangelisering i Vesten.
– Flere paver har sagt at vestlige, inkludert katolske land er en misjonsmark. Det er selvsagt, bare man åpner øynene.
– Det vil alltid være slik at det er mange som er døpt, men som ikke lever ut evangeliet i sitt eget liv. Selvfølgelig trenger vi misjon og evangelisering i Vesten. Det er det også mange i Den katolske kirke som driver med.
Leser Bibelen hver dag
Aasen sa i intervjuet med Dagen at mange av katolikkene han møter tror at Bibelen inneholder feil.
– Jeg betviler ikke at det finnes katolikker som ville si noe sånt om Bibelen, men det er altså ikke det Kirken læren. Kirken lærer at hvert ord i Bibelen er inspirert av Gud og er ufeilbarlig, og at Kirken er Bibelens vokter, sier Foss.
Han forteller at det som blir rart for mange katolikker er når protestanter sier at Bibelen er den eneste ufeilbarlige kilde til kristen tro og liv. Også den formen der man setter seg ned med Bibelen og leser i lange strekk, kan virke fremmed.
– For min egen del spiller Bibelen en veldig stor rolle. Jeg leser i den hver dag. Selvfølgelig. Spesielt i messen så er det Bibelens tekster som kirken ber og leser fra. Vårt trosliv er gjennomsyret av den.
Tilber ikke Maria
Foss forteller at han som katolikk i Norge først og fremst møter på kunnskapsmangel. Han opplever også at den del protestanter kan ha feiloppfatninger om katolikker.
– Den verste er kanskje påstanden om at vi tilber Maria. Vi tilber ingen annen enn Gud. Tilbedelse er å gi Skaperen den uendelige æren som tilkommer Ham alene. Samtidig er det ikke bare Gud vi skal ære. Vi skal også ære vår far og vår mor. Og Maria er alles åndelige mor.
Mange kan ha vanskelig med å forstå hvorfor katolikker henvender seg til Maria i bønnene sine.
– Vi betviler ikke kraften i vår egen bønn, men av og til kan vi henvende oss til andre og spørre om de kan be for oss. Da tenker vi at det ikke er så dumt å også gå til de sjelene som lever videre hos Gud nå. Og det er ingen annen skapning som er så nærme Gud som det Maria er.
Foss trekker frem flere bibelvers som begrunner synet som Johannes Evangeliet kapittel 19 vers 26-27.
Kun Kristi nåde som frelser
Også frelseslæren opplever Foss at mange protestanter kan misforstå.
– Vi tror ikke, slik noen protestanter sier, at vi blir frelst gjennom å jobbe hardt, og at vi på en måte legger våre gjerninger til Kristi frelsesverk. Det er kun ved Kristi nåde vi blir frelst.
– Gjerningene er en konsekvens av nåden vi har fått. Vi tror at det som frelser oss er en tro virksom i kjærlighet. Og kjærligheten som virker gode gjerninger i oss er egentlig ikke noe annet enn Den hellige ånd som virker gjennom oss.
Læremessige uenigheter
Leder for Pinsebevegelsen i Norge, Øystein Gjerme, sier at trossamfunnet ikke har noe vedtatt syn på Den katolske kirke.
Derimot finnes det lærepunkter der katolikker og pinsevenner er uenige. Gjerme trekker særlig frem synet på paven, helgener, jomfru Maria og nattverden.
Det hindrer likevel ikke Gjerme i å si at katolikker er kristne.
Sterk vekkelsesbevegelse
– På samme måte som det finnes nominelle protestanter, er det også sant om katolikker, sier Øystein Gjerme.
– Vil det si at det også finnes troende katolikker?
– Absolutt. Bare i den karismatiske bevegelsen i Den katolske kirke er det 170 millioner mennesker. Det er en sterk vekkelsesbevegelse som praktiserer åndens gaver og tror på Jesu forsoningsverk og helbredelse.
Variasjoner
Lederen forteller at det er variasjoner blant forkynnere og ulike strømminger i det pinsekarismatiske landskapet i synet på katolikker.
– Vi må ikke bruke for bred pensel når vi beskriver verdens største kirke og våre søsken i troen. Vi skal være takknemlig for de evangeliske og karismatisk orienterte innenfor Den katolske kirke.
Samme kilde
Karl Inge Tangen er forskningsleder på Høyskolen for Ledelse og Teologi, en skole som sammen med baptistsamfunnet er eid av pinsemenigheten Filadelfiakirken i Oslo.
Han tror ikke synet om at katolikker ikke er kristne er særlig utbredt i pinsebevegelsen.
Selv omtaler han katolikker som kristne.
– Jeg tenker at katolikker er en del av den kristne tradisjonen. Det betyr ikke at jeg går god for alt det katolikker gjør, eller for hver eneste katolikk. Det gjelder for øvrig pinsevenner også, sier Tangen.
– Beklagelig
Tangen sier at Den katolske kirke er veldig mangfoldig.
– I Norge opplever man et godt økumenisk samarbeid, blant annet gjennom Norges Kristne Råd.
Slik har det ikke vært overalt, forteller forskningslederen.
Historisk sett har det vært et problematisk forhold mellom Den katolske kirke og pinsebevegelsen, spesielt i land der Den katolske kirke har vært en majoritetskultur, sier Tangen.
– Det er beklagelig at Den katolske kirke i perioder har opplevdes av pinsevenner i Europa og Sør-Amerika som en undertrykkende majoritetskirke. Det er i det lyset man må forstå påstander om at katolikker ikke er kristne, selv om jeg selv ikke stiller meg bak dette.