INFLUENSERE: Denne kirken går nye veier for å lokke folk til å døpe barna sine.

Kirke betaler influensere for dåpsreklame

– Vel anvendte penger, sier biskop.

Publisert Sist oppdatert

I et forsøk på å motvirke den synkende trenden i dåpstall, har Helsingør Stift i Danmark tatt i bruk sosiale medier og betalt influensere for å reklamere for dåp. Dagbladet omtalte saken først.

Dette markerer en ny retning for den danske folkekirkens arbeid med å nå ut til potensielle kirkegjengere.

Vil møte folk «der de er»

Ifølge magasinet Woman har kampanjen kostet 150 000. Biskop Peter Birch i Helsingør stift ser dette som vel anvendte penger for å «være til stede der folk er».

BISKOP: Peter Birch er biskop i Helsingør Stift.

Ifølge magasinet Woman har kampanjen kostet 150 000 kroner. Biskop i Helsingør Stift, Peter Birch, har ingen betenkeligheter med det:

– I Helsingør Stift vil vi være til stede der danskene er, og det er i økende grad på sosiale medier. 56 prosent av befolkningen er på Instagram, og dem vil vi gjerne invitere med i en samtale om dåp, sier Birch.

Vurderer løsninger i Norge

Den norske kirke også møtt utfordringer med synkende dåpstall, men har til nå ikke adoptert den danske modellen.

Jan Christian Kielland, avdelingsdirektør for kirkefag i Den norske kirke (DNK), uttaler til Dagbladet at Kirken stadig vurderer nye måter å nå ut på, og at de allerede har gjort dåp mer tilgjengelig gjennom «drop in-dåp».

Powered by Labrador CMS