Kirkefedrene og skriftsynet
- Dypest sett er det ikke slik at vi leser Skriften, men Skriften leser oss. Den Hellige Skrift er det handlende subjekt, ikke leseren, skriver Alf Danbolt.
Takk til Gunnar Innerdal for å ha vist så klart at debatten om skriftsynet ikke er noe som først er kommet i vår tid. Jeg vil gjerne bidra med å utfylle litt. Debatten har gått i nesten hele kirkens historie - men det betyr jo ikke at alle måter å lese Bibelen på er like gode... Man tenkte i hvertfall ikke slik i oldkirken hvor Markion kuttet ut de bøkene i Bibelen han ikke likte, Valentin endret på bibelteksten slik at den passet til hans lære, og Origenes ser ut til å ha omtolket bibelordene til å bety det han mente de burde bety.
Oldkirken
I begynnelsen fantes bare i avskrifter skrevet for hånd, og det var derfor mulig å gjøre endringer for å få dekning for sine avvikende meninger, slik for eksempel Valentin gjorde. Origenes følte seg fri til å endre en tekst for få den til tydeligere å si det han mente den sa.