Loke Årnes ble døpt i mars. – Jeg har et godt inntrykk av kirkens tjenestefolk, og synes dåpen er en flott tradisjon som de organiserer på en god måte, sier Lokes mor, Kine Årnes. Foto: Johanna Magdalena Husebye

Kirken får toppskår i ny undersøkelse

Nordmenn mener kirken møter dem med åpenhet og respekt. Det går fram av en ny undersøkelse om hvordan kirken gjennomfører dåp, konfirmasjon, vigsel og gravferd. – Jeg har døpt mine barn i forskjellige kirker, men jeg har alltid blitt møtt med åpenhet, sier firebarnsmor.

Publisert Sist oppdatert

To småbarnsmødre er på trilletur i Bergen sentrum. Lille Loke (6 mnd) ble døpt i mars, og Thea Emilie (3 mnd) skal snart døpes. De to mødrene synes ikke resultatet fra Direktorat for forvaltning og IKT ( Difi) sin undersøkelse fra 10. juni i år var sjokkerende.

– Jeg har et godt inntrykk av kirkens tjenestefolk, og synes dåpen er en flott tradisjon som de organiserer på en god måte, sier Lokes mor, Kine Årnes.

Hennes tre sønner er alle døpt i Viksdalen kirke. Veronica Kolstad, mor til Thea Emilie har også valgt å døpe sin lille jente. Hun opplever at kirken møter henne med åpenhet, selv om hun ikke er personlig kristen.

– Jeg har døpt mine barn i forskjellige kirker, men jeg har alltid blitt møtt med åpenhet.

Høyest skår har Den norske kirke fått på service og kontakt. I snitt har den norske kirke fått 81 av hundre mulige poeng. I følge undersøkelsen ligger kirken på topp sammenlignet med andre offentlige tjenester. Fungerende direktør i Kirkerådet Gerd Karin Røsæg sier det er viktig for kirken å møte mennesker på en ordentlig måte.

– Jeg tror at medarbeiderne i kirken er veldig oppmerksomme på at vi som kirke forvalter riter som vi vet er viktig for menneskene som kommer til oss. Hvis vi skal nå fram med vårt budskap, er det viktig at folk får en god opplevelse, og ikke føler de blir stilt til veggs.

Til oppmuntring

Røsæg opplever at undersøkelsen stemmer overens med det kirken selv opplever.

- Selvfølgelig kan det være enkeltpersoner som ikke føler seg ivaretatt av kirken også, men jeg synes dette stemmer med det store bildet. Det handler om at vi som kirke skal ta i mot folk akkurat slik som de er, og ikke stille spørsmål om hva som er motivasjonen bak at de kommer til oss.

Røsæg tror resultatet av undersøkelsen vil gjøre kirkens ansatte enda mer bevist på å ta i mot folk på en god måte.

– Jeg tror dette vil være til oppmuntring for alle ansatte. Vi må sørge for at vi ikke opptrer på en måte som lager hindringer og sperrer for folk. Mitt inntrykk er at der mennesker har vært i kontakt med en prest og kirke får de en god opplevelse. De som ikke har hatt erfaring med kirken før, har ofte sine forestillinger, og blir positivt overasket.

Dette er tredje gang direktorat for forvaltning og IKT gjennomfører undersøkelsen i Norge. Janos Kona, prest i Polmak og Tana menighet i Finmark tror en del av responsen er Guds fortjeneste.

– Vi er her for å tjene, og for å møte alle som kommer inn våre dører. Men jeg tror Gud har mye av fortjenesten rundt oppslutningen av kirken.

Presten tror det er viktig å være en støtte for folk gjennom livets faser.

– Alle skal få komme som de er. Jeg synes det er viktig å møte andre med et godt nærvær når de møter på gleder og sorger i livet, sier Kona.

Vil fortsette å komme

Røsæg tror ikke en imøtekommende kirke alene kan bidra til at flere blir frelst, men sier at et positivt førsteinntrykk er viktig.

- Det gjør jo nettopp at du kommer tilbake til kirken og får høre evangeliet.

Veronica Kolstad sier hun ikke er personlig kristen, men vil fortsette å følge kirkens tradisjoner om de er like imøtekommende i framtiden.

De to mødrene i Bergen sentrum er innstilt på å ivareta kirkens ritualer i fremtiden.

– Jeg føler meg godt tatt i mot både ved dåp og ved begravelser. Da jeg mistet min bror var møtet med kirken og deres måte å organisere på veldig bra. Jeg tror at hvis kirken fortsetter å være imøtekommende så vil folk fortsette å komme, avslutter Kolstad.

Powered by Labrador CMS