Kirkens SOS delte sensitive opplysninger med Facebook
– Beklagelig, sier generalsekretær.
E-poster, brukeraktivitet og personopplysninger er noe av informasjonen Facebook kan ha fått fra Kirkens SOS.
Det kommer fram etter NRK kartla hvordan åtte hjelpetjenester har brukt tjenesten «Facebook pixel», som lar bedrifter måle effekten av annonser ved å spore hva de som besøker nettsiden deres gjør.
Hjelpelinje
Generalsekretæren i organisasjonen med kristne røtter, Lasse Heimdal, sier til statskanalen at det er en alvorlig sak og understreker at det er «beklagelig».
Samtidig påpeker han at innholdet i fortrolige samtaler over nett ikke er lekket ut.
Organisasjonen tilbyr nemlig en anonym chattjeneste der de møter mennesker i krise.
Nå gjør Kirkens SOS grep for å unngå at det skal skje igjen, og kundeforholdet med «Facebook pixel» er inntil videre lagt på is.
Datatilsynet reagerer
Seksjonssjef i datatilsynet, Tobias Judin, er bekymret.
– I det øyeblikket de deler disse opplysningene videre, mister de kontrollen. Dette er jo veldig sensitive og private ting, sier han til NRKs nyhetsmorgen torsdag.
Han mener Facebook må ta sin del av ansvaret.
Selskapet Meta, som eier det sosiale mediet, mener på sin side retningslinjene deres ber brukere unngå å dele sensitiv informasjon med dem.
Simen Sommerfeldt er teknologidirektør i Bouvet. Han kjøper ikke argumentet til gigant-firmaet.
Til NRK sier han at Facebook burde veilede brukerne sine bedre.
– Mange ser på slike nettjenester som noe ufarlig, sier han.
Håper folk fortsetter å ta kontakt
Heimdal i Kirkens SOS håper ikke NRKs kartlegging gjør at folk kvier seg for å ta kontakt.
De snakker hver dag med mennesker i dype, personlige kriser.
– Det går sekunder mellom hver gang noen kontakter oss og bare 20 minutter mellom hver samtale der noen har selvmordstanker. Dette er en viktig tjeneste og derfor setter vi personvern høyt, sier han.