Kirkens SOS får flere spørsmål om selvmord
Kirkens SOS besvarte i fjor 177.820 henvendelser på krisetelefonen - en økning på 4.776 i forhold til året før. Halvparten tar opp selvmord i meldinger og chat.
– Vi er veldig godt fornøyd med denne responsen. Men det hadde vært enda flere som hadde tatt kontakt om vi hadde hatt mer ressurser og flere frivillige medarbeidere, sier fungerende generalsekretær Lene Hopland Bergset til Dagen.
Kirkens SOS fikk også 6.000 SOS-meldinger i fjor, og det var dessuten 6.900 som tok kontakt via chat.
Selvmord
Generalsekretæren forteller at flere av henvendelsene gjelder selvmord.
– Når det gjelder våre skriftlige tjenester som SOS-meldinger og chat, er det omkring 50 prosent som tar opp selvmord, forteller Lene Hopland Bergset.
Hun har ikke fått analysert henvendelsene til krisetelefonen for å se hvor mange som tok opp selvmord i fjor. Men vanligvis har det vært omkring 10 prosent av telefonsamtalene som dreier seg om dette temaet.
Stort behov
Denne krisetjenesten er en del av kirkens diakonale virksomhet, og består av 13 selvstendige sentre rundt i landet. Den døgnåpne krisetelefonen bemannes gjennom en vaktturnus av omkring 1.000 frivillige medarbeidere.
– Vi ser at det er et stort behov for oss ute blant folk. Det er nok slik at mange som kunne trengt en samtalepartner enten ikke kjenner til tilbudet - eller ikke har frimodighet til å kontakte oss. Men vi er glad for alle som ringer, sier Hopland Bergset.
Utvide kapasitet
– Hvilke konkrete utfordringer ser du i 2015?
– Vi må jobbe for å øke tilgjengeligheten, slik at flere kan få kontakt med oss. Særlig gjelder dette for SOS-chat, og her er målgruppen ungdom. Her er det store behov for kommunikasjon, og vi ønsker å utvide kapasiteten, svarer Hopland Bergset.
Mental Helse
Hjelpetelefonen til Mental Helse fikk 59.547 henvendelser i fjor. Dette er omkring 5.000 færre enn i 2013.
– Nedgangen har sammenheng med at vi innførte begrensninger på antall ganger hver innringer kan kontakte oss. Dette medførte at vi har en høyere svarprosent, forteller daglig leder Aslaug T. Dale i Hjelpetelefonen til Dagen.
Det var i fjor totalt 122.000 innringere, og 48 prosent av disse fikk svar.
– Vi har økt tilgjengelighet både for nye og for returnerende innringere. Mental Helse er forøvrig den eneste telefontjeneste i landet som har innført et slikt tiltak. Hensikten var å bli tilgjengelig for flest mulig, forteller Aslaug T. Dale.
Nettjeneste
I tillegg til hjelpetelefonen var det nærmere 5.000 som tok kontakt på Mental Helses nettjeneste, og det var 1,3 prosent flere enn året før.