Kjemper videre for Israel mot uvilje og likegyldighet
Den største utfordringer for israelsbevegelsene er å vise at de ikke er forbeholdt eldre mennesker med spesielle interesser.
Årsaken til at det finnes såpass mange israelvennlige organisasjoner og bevegelser i Norge henger til dels sammen med tidligere tiders konflikter. Men det har også sammenheng med ulike betoninger i ulike sammenhenger. De viktigste skillelinjene handler om i hvilken grad man er opptatt av selve landet, av geografi og grenser, og i hvilken grad man er opptatt av misjon og evangelisering.
Denne helgen var bevegelsen Ordet og Israel samlet til sitt sommerstevne på Normisjons flotte anlegg tilknyttet Bibelskolen i Grimstad. Litt forenklet kan vi si at Ordet og Israel er en syntese av Israelsmisjonen, med sterk vektlegging av å forkynne evangeliet for jødene, og Internasjonale Kristne Ambassade Jerusalem, med sterk vektlegging av støtte til Israel også på et mer politisk plan.
Ordet og Israels motto er «at jøder får Bibelens syn på Jesus som Messias og at kristne får Bibelens syn på Israel.» De samarbeider med messianske jøder i Israel, og er som organisasjon tilsluttet Med Israel For Fred her hjemme. Dermed skal både det evangelistiske og det mer politiske bli ivaretatt.
Samtidig legger Ordet og Israel i sin forkynnelse mer vekt på oppfyllelsen av gammeltestamentlige profetier, og ikke bare dem som direkte handler om Messias. Derfor var det ikke mer enn naturlig at en av hovedtalerne, den amerikanske messianske jøden Chuck Cohen, som har vært tilknyttet King of Kings-menigheten i Jerusalem, trakk linjene direkte fra profetiene om Jakobs trengsler i Jeremia 30 til Holocaust.
Og Gordon Tobiassen, en av de to fast ansatte forkynnerne i Ordet og Israel, kunne fredag kveld frimodig vise frem verdenskart på storskjerm og trekke linjer mellom den internasjonale politiske situasjonen og Bibelens profetiske budskap. Kuriøs tilleggsopplysning: Under åpningsmøtet torsdag kveld ble det uhøytidelig spurt om hvor mange av de rundt 300 tilstedeværende som hadde vært i Israel. Etter at nesten alle hendene kom i været ble spørsmålet stilt motsatt vei. Kun fem av de tilstedeværende oppga at de ikke hadde vært i Israel.
På den ene siden er det rosverdig at bevegelsen ønsker å ta Guds ord på alvor og forstå det som aktuelt også for oss. Samtidig ligger det alltid en sårbarhet i det å anvende bibelske profetier på den konkrete situasjonen i dag. For profetier har blitt tolket ulikt, og det finnes alltid en risiko for at man blir nærsynt og leser profetiene inn i sin egen situasjon på en måte som ikke står seg over tid. Men fremfor å hoppe over Bibelens profetiske tale bør vi ydmykt søke å forstå både sammenhenger og konsekvenser for oss som kristne i dag.
Året 2018 har for israelvennene vært preget av den moderne staten Israels 70-årsjubileum. For Ordet og Israels del er årets sommerstevne også en markering av bevegelsens eget 40-årsjubileum. Ordet og Israel har knapt 2.000 medlemmer, mens bladet har drøyt 4.000 abonnenter. Med et budsjett på i størrelsesorden fire millioner er Ordet og Israel en del mindre enn både Israelsmisjonen og Internasjonale Kristne Ambassade Jerusalem.
Ordet og Israel er en sammensmeltning av bedehusfolk og andre lutheranere og pinsekarismatiske kristne. Bevegelsens grand old man er tidligere stortingsrepresentant og indremisjonsleder Kjell Furnes. De siste ti årene har Gunnstein Nes, til daglig ansatt ved Indremisjonsforbundets bibelskole på Bildøy, vært formann. Han tok ikke gjenvalg i år, og fredag ble John Roger Nesje valgt til ny formann. Nesje fortalte forsamlingen at han brenner både for at flere jøder skal få øye på Jesus som Messias og at den kristne kirke også skal få en økt bevissthet om dette. Dermed oppsummerer han godt det som er Ordet og Israels hovedsak.
«Du som har vist din trofasthet opp gjennom frelseshistorien, du har ikke forandret deg», ba avtroppende formann Gunnstein Nes under åpningsmøtet torsdag. Nettopp dette perspektivet er avgjørende for en bevegelse som Ordet og Israel. I dag er den kanskje største utfordringen for bevegelser som Ordet og Israel ikke det ytre presset fra storsamfunnet, men snarere den manglende interessen fra ikke minst unge kristne.
For at både Ordet og Israel og de andre israelsbevegelsene skal være bærekraftige over tid, er de avhengige av å vise at det å være Israel-venn ikke er forbeholdt eldre mennesker med spesielle interesser. Interessen for Israel og jødenes frelse må henge uløselig sammen med kjernen i det kristne budskapet, som en hovedlinje i den uforanderlige Guds forhold til menneskene.
Dette understreket også både Charles Hansen og Gordon Tobiassen i sine respektive taler fredag: Forkynnelsen om Israel og jødefolket er ikke en spesialisering eller en nisje av Guds ord. Det er en integrert del, ja, en forutsetning, for det tradisjonelle kristne budskapet.
Her ligger det imidlertid en betydelig pedagogisk utfordring både for Ordet og Israel og de øvrige organisasjonene og bevegelsene. I kampen mot likegyldigheten trengs all tilgjengelig åndelig klarhet og skarphet. Enda mer enn før blir det i internettets tidsalder stilt større krav til både forkynnere og andre ledere om at det man sier offentlig må tåle å bli etterprøvd. Men aller mest er det åpenbaring fra himmelen som må til for at mennesker skal forstå sitt eget og andres liv med Guds utgangspunkt.