LYSPUNKT: «Det synlige tar slutt, det usynlige er evig» står det på plakaten designer Jens Jacob Jensen henger opp. Han ønsker at bibelvers i byen skal være lyspunkt for forbipasserende.

Klistrer opp Guds ord

– Jeg håper at plakatene kan være lyspunkt når folk er på vei til skole eller jobb.

Publisert Sist oppdatert
GODT SYNLIG: Jens Jacob Jensen henger opp plakater i sentrum av Bergen.

«Det synlige tar slutt, det usynlige er evig» står det markert med hvite, store bokstaver.

Etter over 20 år i eget designfirma ble Jensen lei av business og startet å lære bort kunst og design i barneskolen. Nå arbeider han samtidig med prosjektet Filemon, som bygger på ideen om å spre «Guds visdomsord» til folk. Dette gjør han gjennom å designe plakater som han selv henger opp i sentrum av Bergen.

– Plutselig så jeg det for meg. Det var noe jeg hadde vært trent for i hele mitt liv. Det å kunne bruke faget mitt og troen min sammen på denne måten ble for meg veldig meningsfullt. Jeg opplever dette som et kall fra Gud.

Fletter sammentro og kunst

Siden i fjor høst har plakatene vært å se på plakatsøyler og tavler rundt i Bergen by. Om et års tid håper han å utvide både størrelsen på plakatene og utvide til andre byer. Designet til hver enkelt plakat er unikt laget med spray, pensel og tusj av Jensen selv. Denne gang har han en serie på fire plakater som skal henges opp. Tekstene utvikler han også i samarbeid med forfatteren Øyvind Strand.

– Tekstene til denne serien er hentet fra Bibelen. Noen vers er forkortet slik at de får plass på plakatene, men uten å miste budskapet, sier Jensen.

Talentet for tegning har Jensen hatt siden han var barn, men det var da han kom til yrkesskolen i Spjelkavik at engasjementet eskalerte. Året i Spjelkavik skulle vise seg å være et viktig steg på veien til det som skulle lede fram til prosjektet han driver i dag.

– Jeg tegnet alltid, når jeg satt på do, når jeg gikk til skolen, over alt.

Barn som inspirerer

Ved siden av plakatprosjektet har Jensen nå åtte år bak seg som lærer. Han jobber i en 60 prosent stilling for også å ha tid til Filemonprosjektet.

– Jeg unner alle kreative sjeler å jobbe med barn. Barna jobber med et helt annet uttrykk enn voksne. Jeg opplevde at barna lagde så mange fine ting uten å ha lært så mye enda. Jeg lærte noe om at inspirasjonen må komme innenfra.

Inntrykket av at det er mangel på bibelkunnskap blant det norske folk ble for Jensen bekreftet i en annen samtale han beskriver.

– Jesus? Har det noe med jul å gjøre da? beskriver Jensen.

DESIGNER: – Det å kunne bruke faget mitt og troen min sammen på denne måten ble for meg veldig meningsfullt, forteller Jens Jacob Jensen.

Bibelen som skattekammer

– Hva håper du folk skal sitte igjen med etter å ha gått forbi en av plakatene dine?

– At det kan åpne opp «lukkede dører». Bibelen kan jo virke litt drøy for enhver, men ved å sette ordene inn i en ny sammenheng så kan man oppleve tekstene på en ny måte. Mange mennesker tar avstand fra Bibelen uten å vite hvilket skattekammer det er. Jeg ønsker å åpne opp for disse fantastiske ordene, sier kunstneren og fortsetter:

– Jeg håper at plakatene kan være lyspunkt når folk er på vei til skole eller jobb. Hvis jeg skulle beskrive prosjektet med et ord så ville det være barmhjertighet, som forresten var teksten på en av de første plakatene. Jeg ønsker Guds omsorg midt i folks hverdag i byrommet.

To på gaten

Blant folkene som streifer forbi en av plakatene til Jensen i Bergen sentrum finner vi Martine Antonsen.

– Det er veldig sant det som står, men det er ikke sånn man tenker over så ofte, sier hun.

SANT: – Det er veldig sant det som står, men det er ikke sånn man tenker over så ofte, sier forbipasserende Martine Antonsen.

Mats Arnesen synes plakaten er ganske filosofisk.

– Den gjør meg litt nysgjerrig. Det er jo sannhet i teksten, men så er det også om man tror på det usynlige. Jeg tror på det synlige og at når det er slutt, så er det slutt, sier Arnesen.

Filosofisk: Mats Arnesen mener budskapet på Jens Jacob Jensens plakat er ganske filosofisk.

Flere visjoner

Jensen forteller at han har flere visjoner bak plakatprosjektet; at andre kan se at det finnes flere måter å tjene Herren på og at mennesker skal se skatten i Bibelens visdomsord. Ordet omsorg kommer også frem. Guds omsorg til folket, gjentar Jensen.

– Vi vet at det er mange mennesker som har det vanskelig, livet er krevende. Derfor håper jeg også at plakatene kan være til oppmuntring. Intensjonen er ikke nødvendigvis å evangelisere. Min intensjon er å si til mennesker at de ikke er noen tilfeldighet, sier Jensen og legger til:

– Jeg hadde jo også blitt oppmuntret av flere til å forkynne. Det finnes jo mange nådegaver og slikt, men det gav mening at det var dette jeg skulle gjøre.

Powered by Labrador CMS