Knif avviser høyere forsikringspremier etter oppkjøp av Vårt Lands tv-kanal
– Det er ingen som ikke liker oss, slår konsernsjef Fridtjof Leif Gillebo fast.
9. januar meldte Vårt Land at de legger ned tv-kanalen TVL, som de startet opp i fjor vår. Redaktør av TV Vårt Land AS, Alf Gjøsund, kalte nedleggelsen en «veldig, veldig trist dag».
Torsdag i denne uken ble alt snudd på hodet. KNIF overtar driften av TVL.
– TVL-prosjektet er for godt til å avvikles. Norge fortjener en kanal med kristent innhold av høy kvalitet og med et bredt nedslagsfelt, sa konsernsjef Fridtjof Leif Gillebo i Knif AS i en pressemelding.
Milliardkonsern
Som følge av overtakelsen blir TV Vårt Land AS til Knif Media AS. Gillebo blir styreleder.
Til Dagen svarer han på hvorfor et forsikringsselskap har blitt interessert i media.
– Da tror jeg ikke du er helt oppdatert på hva Knif driver med. Vi er et konsern verdt flere milliarder der ett av selskapene driver forsikring. Ellers driver vi med blant annet med regnskap, innkjøp og fundraising.
– Likevel er vel media et stykke unna hva dere har drevet med til nå?
– Det stemmer at vi ikke har peiling på tv, og derfor har vi stor tillit til at en erfaren mediemann som Alf Gjøsund tar seg av innhold og produksjon. Ellers er Knif eid av Kristen-Norge. Derfor er det ikke en unaturlig markeds- og kommunikasjonsstrategi å tjene dette landskapet med en plattform som kan gi innhold av en dypere verdi, som kan bringe oss sammen og videreformidle det vi tror på.
– Hvordan kom dere på å begynne med media?
– Vi har aldri hatt noe planer om det, men så fikk vi med oss nyheten om at TVL måtte legge ned. Etter en intern diskusjon kontaktet vi Vårt Land for å høre mer. Vi fant ut at mange investeringer allerede var gjort, og at pilene pekte i riktig retning.
– Riktig retning? Har ikke Vårt Land tapt tosifret antall millioner på ni måneder?
– Selv om Vårt land ikke opplevde at de kunne ta seg råd til flere investeringer, så er mange av oppstartskostnadene allerede gjort. Vi mener også at prosjektet er for spennende til å legges ned. Derfor er vi villige til investere for å få TVL oppe og gå.
Finnes en grense
Knif har allerede meldt at de investerer fem millioner.
– Gitt den kunnskapen vi sitter på nå, så kan det godt hende det holder.
– Er dere villig til å spytte inn mer dersom det trengs?
– Om det ikke er nok, så må vi ta en ny vurdering. Vi er forberedt på å investere, men det går selvfølgelig en grense.
– Et erfarent medieselskap som Mentor Medier har prøvd å drive TVL, men ga opp etter kort tid. Er ikke dette litt vel optimistisk?
– Alle piler peker riktig vei. Og som nevnt er viktige investeringer er allerede gjort. Vi mener det er sannsynlig at vi er i balanse i løpet av ett eller to år. Dessuten så har vi disse pengene, og vi er villig til risikere disse pengene.
– Gjøsund kalte dette et mirakel. Da er det vel naturlig å mistenke deg for å gå i tro?
– Hehe, vi ønsker jo å følge Jesu eksempel. Kanskje det er litt spøkefullt sagt, men litt sant også. Å investere i næringslivet handler om vurderinger og beregninger, men til slutt må man hoppe i det. Vi sitter ikke med alle svarene, vi vet ikke hva fremtiden bringer. Det vi vet er at Knif ser etter ideer og muligheter til drive verdiformidling. Vi har et DNA som vi må tørre å leve etter.
Inviterer Dagen
Gillebo påpeker overfor til Dagen at seertallene til TVL er over en hver forventning etter bare ni måneder.
– Ingen trodde på dette da Vårt Land satte i gang, og de har fått uforholdsmessig mye på kort tid. Fremfor å stoppe nå vil vi finne ut hvor dette kan ende.
– Hvor skal dere hente inntekter, og hvor skal dere kutte utgifter?
– Vi tror vi har mye hente på at vi er Knif. Dette er ikke en kritikk av Vårt Land, men jeg tror vi i større grad representerer hele Kristen-Norge; Kirken, bedehus og frimenighetene. Vi mener at dette er et kjempepoeng. Det er veldig mange kristne medier, menigheter og personer som det er delte meninger om. Men ikke Knif. Det er ingen som ikke liker oss.
Gillebo bruker Dagen som eksempel.
– Tidligere ville dere sikkert ansett TVL som konkurrenter. Nå er det naturlig at vi inviterer Vebjørn Selbekk inn som gjest, og at vi annonserer hos hverandre. Det vinner alle på. Alt i alt tror vi det er mulig å øke annonseinntekter og finne flere støttepartnere for å nevne noe annet.
Ikke som Visjon Norge og Kanal 10
– Vil dere tigge mer om penger?
– Nei.
– Bedehuskanalen, Kanal 10, Visjon Norge og dere. Er ikke markedet fullt?
– Vi tror ikke vi opererer i samme marked.
– Hvorfor ikke?
– Vi har en annen strategi. Vi arbeider etter redaktørplakaten. Vi har en annen bredde, innhold og budskap. Vi vil nå en større skare, ikke bare den typiske kirkegjengeren. Vi tror svært mange nordmenn strever med tvil og tro, at livet har noen faser der vi trenger nye perspektiver, og der ønsker vi nå inn.
– Skal dere fortsette å følge redaktørplakaten?
– Ja, og det er kjempeviktig for markedet og for distributørene. Vi kan ikke tulle med det. Og det vil vi ikke heller. Hvis vi vil så kan vi selvfølgelig kaste og ansatte redaktører, og vi kan bytte vedtekter. Men det har vi ingen planer om.
Forsikringspremier forblir det samme
– Må Kristen-Norge belage seg på høyere forsikringspremier og generelt dyrere tjeneste slik at TVL kan sponses?
– Nei, nei, nei, virkelig ikke. Det er ingen sammenheng. Vi er et konsern. Selskapene er klart adskilt. Men det vi tror kan smitte over er kulturen og verdiene, at det skaper en økt bevissthet om vi er og hva vi tror på.
– Hvis et eller flere selskap lider, så lider vel hele konsernet?
– Nei, det trenger det ikke å gjøre. Det er avhengig av hvor flinke ledelsen er til å skille selskapene fra hverandre.
– Er det ikke rart å hete TVL, som står for TV Vårt Land, når dere ønsker å distansere dere fra Vårt Land?
– Dette er så ferskt at hva vi gjør med navnet har vi ikke landet enda, men navn og merkevare er noe vi kommer til å jobbe med veldig snart. Assosiasjonene med Vårt Land skal ut på sikt.