Konfirmanter tar nåden ut i Ål sentrum
Tenåringer lot seg inspirere av Martin Luther og utarbeidet seks teser om nåde.
31. oktober i 1517 skal Martin Luther ha slått opp sine 95 teser på døren til slottskirken i Wittenberg. 8. januar 2017 skal fjorårets konfirmanter i Ål spre sine seks teser om nåde til innbyggerne i kommunen. Tesene skal settes opp i sentrum, i håp om at folk skal lese dem og reflektere over det som står der.
Inga Stoveland Dekko var en av dem som var med på prosjektet. Hun forteller til Dagen at selv om hun hadde deltatt på gudstjeneste siden hun var liten, så visste hun egentlig ikke hva nåde var.
– Det eneste jeg visste var at det var et godt ord, sier hun.
«Luther øre»
Sammen med Andreas Vorhaug og Aleksander Nordrum Buseth deltok hun på den nasjonale Trosopplæringskonferansen på Lillestrøm forrige uke. På den store gudstjenesten, med rundt 1.700 til stede, var de med og delte ut nattverd sammen med biskopene.
Prosjektet på Ål er en del av et prosjektet «Luther øre.» Inger Mangerud Bore, rådgiver for undervisning og trosopplæring i Tunsberg bispedømme, har ledet prosjektet som støttes av Kirkerådet.
– I samarbeid med fire menigheter har vi laget et opplegg som alle menigheter skal kunne bruke i jubileumsåret for å markere at «det er nå det skjer.» Et sentralt spørsmål i prosessen har vært: Hvordan skal vi kunne gjøre dette for ungdom? Jubileer kan ofte bli litt tilbakeskuende. Vårt prosjekt handler om å sette ord på tro, slik Luther oppfordret til. Derfor har vi lagt vekt på teser.
En tankeprosess
– Hva er en tese?
– Det kan være en uttalelse, og egentlig kan hvem som helst komme opp med en tese på sparket. Men vi ønsket å ha en prosess bak, sånn at vi fikk tanker om hva som ville være viktig å slå opp på en vegg i dag.
I samtale med konfirmanter har Facebookveggen blitt nevnt, for å anskueliggjøre det Luther gjorde. Noen har brukt en kveld til å utarbeide noen teser. Andre konfirmanter har brukt et helt år.
– Engasjerer Luther?
– Ja, det opplever jeg at han gjør. Det gjelder både mannen, motet og metoden. Han var en reformator som våget å spørre seg selv: Gjør vi det som er riktig? Er vi der vi vil være? På de områdene har Luther vært en klar inspirasjon, tror hun.
Definere nåde
Johanne Marie Jordet, trosopplærer på Ål, sier til Dagen at de fortalte om Luther ved begynnelsen av konfirmantåret og spurte om noen hadde lyst til å være med på et prosjekt i regi av «Luther øre.» Etter å ha lært mer om hva Luther sto for og hva hans opprør handlet om, kom de i fellesskap frem til at de ville utforske ordet «nåde.»
– Vi lot ungdommene definere nåde, men det var ikke lett, viste det seg. Dermed tok de turen ut i Ål sentrum og spurte folk på gata hva de tenkte. I etterkant jobbet vi grundig sammen og kom fram til nådetesene.
Andreas Vorhaug opplyser at de stilte det samme spørsmålet til folk i aldersgruppen 7 til 70: Hva er nåde?
– Mange forvekslet Luther med Martin Luther King. Selv om vi trodde det var normalt at folk visste hva nåde var, så var det mange som ikke greide å sette ord på det.
– Hva er det ved Luther dere synes er spennende?
– At han gikk såpass inn og protesterte på ting han ikke var enig i. For eksempel at nåden er gratis. Han risikerte mye da han satte opp tesene. Han hadde tunge tider og bedre tider. Det endte med at han fikk gjennom det han ville. Det var godt gjort, synes jeg.
– På hvilken måte har han inspirert deg?
– Til å stå opp for det jeg mener. Om det er noe jeg synes er tullete, kan jeg våge å stå imot.
Nåde er gratis
Inga forteller at hun hadde hørt bitte litt om Martin Luther i KRLE-timene på skolen. Ut over det var hun blank.
Trosopplærer Johanne Marie Jordet er glad for at de greide å komme fram til noen teser som forklarer nåde på en enkel måte.
– Ingen av dem gir hele svaret, men kan bidra til refleksjon, undring og ettertanke. Men i sum kan de si noe om hva nåde er, tror hun.