Kongelig festgudstjeneste: Imam med «Free Palestine»-skjerf stjeler overskriftene
– Like før jeg prikket ham på skulderen og sa at det var upassende, sier biskop. Imamen forsvarer bruken av klesplagget.
Menigheten er i ferd med å avslutte den kjente salmen «Hill deg, Frelser og forsoner» idet TV-bildene zoomer inn tre menn.
Mellom en katolsk og en metodistisk biskop sitter Siad Dahir Ali, imam i Silsabil-moskeen i Aarhus. I likhet med sine sidemenn er han invitert til festgudstjeneste i anledning tronskiftet i Danmark.
Gudstjenesten fant sted i Aarhus domkirke søndag. Siden er både kongen, hans familie, biskoper og andre fremstående gjester nærmest glemt. I sentrum for mediedekningen av gudstjenesten står imamen og hans skjerf med budskapet «Free Palestine».
Flere er opprørt
Gudstjenesten ble overført direkte på Danmarks Radio (DR). Det er et par timer ute i sendingen at vi ser imamen sittende mellom de to biskopene Czeslaw Kozon og Christian Alstedt.
Sistnevnte sier til Kristeligt Dagblad at han var på nippet til å minne sin sidemann på at antrekket var upassende.
Avisen har de siste dagene snakket med flere ledende skikkelser som er opprørte over imamens bekledning.
– Like før
Like bak og delvis stående ved imamens side finner vi Christian Alstedt. Som biskop for metodistene i Norden er han en kjent kirkeleder også her i Norge. Han oppdaget imamens skjerf da de var på vei ut av kirken etter gudstjenesten.
Med over 10.000 barn som er blitt drept på bare noen få måneder vil jeg vise min solidaritet og sorg over denne tragiske situasjonen.
Siad Dahir Ali, imam
– Da vi nesten var nede ved utgangen og sto og ventet litt, så jeg at han hadde et skjerf på hvor det sto «Free Palestine». Og det var like før jeg prikket ham på skulderen og simpelthen sa til ham at det syntes jeg var upassende, sier Alstedt.
I ettertid har han angret på at han ikke gjorde det.
– Vi er invitert som gjester ved en festgudstjeneste for tronskiftet, og det er verken tid eller sted til politiske manifestasjoner. Jeg kan godt forstå at palestinerne i Danmark ønsker å gjøre oppmerksom på det som skjer i Gaza, men man skal velge seg riktige tidspunkter til det. Dette var ikke en politisk gudstjeneste eller en fredsgudstjeneste, mener metodistbispen.
Utenfor kirken vaiet folk med palestinske flagg. Alstedt synes heller ikke at dette var passende.
– Rikelig anledning
Henrik Godstein er formann for Det Jødiske Samfund. Han er enig med Alstedt.
– Når man blir invitert til en slik fin anledning som denne praktfulle gudstjenesten, skal man holde slikt utenfor, sier Goldstein.
– Hvis man vil demonstrere, er det rikelig med anledning til det i Danmark, legger han til.
Avisen B.T. forteller om opprørte politikere på dansk høyreside. Imanens bekledning blir på sosiale medier omtalt som «høyst upassende», og han blir beskyldt for misbruk av en hellig begivenhet.
Den kjente forfatteren, designeren og tv-kjendisen Jim Lyngvild flesker til med et halvt bannord for å understreke hva han mener om at en gudstjeneste blir brukt på denne måten.
– Dypt berørt
Imamen selv skriver på Facebook at skjerfet med påskriften «Free Palestine» var en naturlig del av påkledningen denne dagen.
– Som imam representerer jeg et menighetsfellesskap, som i denne stund er dypt berørt av den aktuelle humanitære krisen i Palestina. Med over 10.000 barn som er blitt drept på bare noen få måneder vil jeg vise min solidaritet og sorg over denne tragiske situasjonen.
Vi er invitert som gjester ved en festgudstjeneste for tronskiftet, og det er verken tid eller sted til politiske manifestasjoner.
Christian Alstedt, biskop for Metodistkirken i Norden
Imamen sier han har båret det samme symbolet «på alle begivenheter de siste tre måneder».
Han hevder skjerfet symboliserer palestinernes bestrebelser etter fred, frihet og rettferdighet – «verdier som er fundamentale for alle tre av verdens store religioner: kristendommen, jødedommen og islam.»
– Min intensjon var å vise vårt felles håp om fred og rettferdighet i en verden som i så høy grad trenger det, framholder han videre.
Religøs staffasje?
Oppstyret rundt imamens skjerf føyer seg inn i en større diskusjon om hva som sømmer seg i et kirkerom.
Kirkehistorikeren Rasmus H.C. Dreyer mener kirkerommet blir stadig mer politisert. Han viser til en Ukraina-gudstjeneste nylig, hvor statsministere talte. Kritikere mener at folkekirken ved slike anledninger går i statens tjeneste, mens staten på sin side bruker gudstjenesten som religiøs staffasje.
Dreyer er usikker på hvordan søndagens gudstjeneste i Aarhus skal forstås: Var det en statsmarkering, altså en form for politisk begivenhet, eller var det en helt normal gudstjeneste?
– Man kan gjerne få inntrykk av at imamen i hvert fall har sett gudstjenesten som en mulighet for å markere seg politisk, sier han.
– I all vår forskjellighet
Ikke alle er provosert. Morten Fester Thaysen, domprost i Ribe, satt to rekker bak Siad Dahir Ali og synes det var godt at imamen var der.
– Det viktigste var at vi var der sammen i all vår forskjellighet og dermed i gudstjenestelig sammenheng viste kongsordenes betydning om å være forbundne og forpliktet, mener han.
Aarhus stift, som arrangerte gudstjenesten, har ingen formening om hvilket tøy gjestene skulle benytte.
– Malplassert, men innenfor
På kommentarplass i Jyllands-Posten forteller Aalborg-biskop Thomas Reinholdt Rasmussen at han ble utfordret av en «tastaturkriger» på Facebook, om spurte hvorfor han ikke forlot kirken da han oppdaget imamens budskap.
Biskopen mener dette «ville etterlate kirken som politisk kampplass».
Selv har han opplevd at kirkegjengere kommer til dåp og nattverd iført T-skjorter med mange slags motiver og budskaper.
Reinholdt Rasmussen mener folkekirken er et fritt rom uten påkledningsregler.
– Man kan saktens synes at tøyet er upassende, men det hører under alminnelig høflighet ikke å påtale det. Slik så jeg også på imamens skjerf. Hadde han hevet et skilt med sitt politiske budskap under gudstjenesten, hadde vi hatt en annen sak. Det hadde vært forstyrrende for gudstjenesten, og det måtte påtales, framholder biskopen.
– Her var det bare malplassert, men innenfor rammene av hva vi ellers opplever i samfunnet, legger han til.
– Utryddelse?
Mens diskusjonen går høyt om passende antrekk i en gudstjeneste og kirkerommet som politisk kamparena, har jødiske Goldstein et annet spørsmål: Hva mener imamen med slagordet «Free Palestine»?
– Er det en utryddelse av alle jødene i Israel? spør han.