Korset - en kamparena
Forkynnelsen av Jesu seier over alle makter ble en stor trøst. Det er ikke djevelen, det er Jesus som har navnet over alle navn (Ef 1:19–23).
Jesu kors var selve arenaen for kampen mellom Jesus og djevelen. Der led djevelen nederlag. «Nå går det dom over denne verden», sa Jesus, «nå skal denne verdens fyrste kastes ut» (Joh 12:31). Ja, Jesu korsdød var en triumf over djevelen og hans makter (Kol 2:15).
Gjennom kirkehistoriens første hundreår var dette et hovedmotiv i kirkekunsten. Vi taler om triumfkrusifiksenes tid. Jesus ble framstilt som seierherren på korset.
Dette motsvarte et behov i tiden. Nyfrelste hedninger fikk høre at mørkets makter ikke lenger hadde noen rett på dem. De kunne stå oppreist, ha Jesus som sin Herre og vite at de var på den seirendes side.
Forkynnelsen av Jesu seier over alle makter ble en stor trøst. Det er ikke djevelen, det er Jesus som har navnet over alle navn (Ef 1:19–23).
I Luthers forklaring til andre trosartikkel sier vi at Jesus har «frigjort og frelst meg fra alle synder, fra dødens og djevelens makt». Med sitt offerblod har Jesus gått inn under Guds vrede, sonet for oss, ryddet opp i alt det synden har ført med seg og dermed tatt knekken på ham som førte synden og døden inn i verden, nemlig djevelen.
Jesu kors ble en seier over Satan fordi han selv tok dommen over syndene våre. Takk, Jesus!
----
Trykk her for å lese flere andakter :-)