Forsknings- og høyere utdanningsminister Ola Borten Moe (Sp) opplyser at regjeringen endrer kravene til lærerutdanningene. Foto: Frederik Ringnes / NTB

Kravene til lærerutdanning innen religion, livssyn og etikk endres

Universiteter og høgskoler skal få mer frihet til å forme lærerutdanningene, lover regjeringen. Alle lærerutdanningene får forenklede rammeplaner.

Publisert Sist oppdatert

Dette er første steg i å redusere den statlige styringen av lærerutdanningene, opplyser forsknings- og høyere utdanningsminister Ola Borten Moe (Sp).

– Første steg er å endre rammeplanene. I er det satt i gang en evaluering av grunnskolelærerutdanningene, og neste år kommer vi med en stortingsmelding om profesjonsutdanningene, sier han.

Ett av grepene er at rammeplanene blir mindre detaljerte.

Rammeplanene inneholder blant annet føringer for hvor mye praksis det skal være i utdanningene, godkjenning av tidligere utdanning og krav til det faglige innholdet i utdanningene.

Et utvalg har gjennom våren levert forslag til endringer i rammeplanene, og regjeringen legger nå fram elleve oppdaterte rammeplaner.

Blant annet lettes det på kravene til hvordan praksisen skal gjennomføres. Det skal også bli enklere å få innpasset tidligere utdanning, selv om det mangler fagdidaktikk og praksis.

Religion, livssyn og etikk

Detaljerte krav om religion, livssyn og etikk fjernes også. I pressemeldingen beskrives det slik:

«Regjeringen tar også bort føringen om at religion, livssyn og etikk skal rammes inn som en egen modul i pedagogikk og elevkunnskapsfaget i grunnskolelærerutdanningene. Departementet mener at det er helt nødvendig at alle som uteksamineres fra grunnskolelærerutdanning har kompetanse for å være lærer i et flerkulturelt og flerreligiøst samfunn, som dagens RLE-modul i faget pedagogikk og elevkunnskap (PEL) skal sikre. Samtidig er organisering i moduler en unødig detaljert føring på rammeplannivå.»

Powered by Labrador CMS