Krevde at ingen sa «neger» under debatt – men kunstner gjentok ordet gang på gang
– Hvorfor får man ikke lenger si «neger»?, var overskriften for debatten under Protestfestivalen i Kristiansand. Det var like før den mørkhudede forfatteren fra Sverige reiste seg og gikk.
Det startet gemyttlig og greit, selv om arrangøren hadde valgt en sprek overskrift for ettermiddagens debatt under den årlige verdi-festivalen.
Debatten gikk under temaet hatprat.
«Hvorfor får man ikke lenger si neger?», leste pensjonert fylkeslege, Kristian Hagestad, opp fra programmet, før han overlot scenen til debattpanelet.
Han leste altså opp tittelen for debatten.
Og tok dermed ordet «neger» i sin munn.
Men allerede der ble det tråkket over ei grense, mener den svenske forfatteren og statsviteren, Barakat Ghebrehawariat.
Han har gitt ut boken «Får man Säga svart?», og har lang erfaring i arbeid med antirasisme.
Ghebrehawariat hadde tatt turen fra Stockholm for å delta i det han trodde skulle bli en konstruktiv samtale om hatprat og rasisme.
Slik ble det ikke.
Pippi og «negerkongen»
Det var mangeårig debattleder i NRK, Erik Wold, som ledet debatten, hvor også journalist Fredrik Græsvik og billedkunstner Tommy Johansson deltok.
Også Wold innledet debatten med å flere ganger uttale ordet «neger».
Ghebrehawariat fikk så fortelle om boka si, og om sitt engasjement for antirasisme.
Han brukte konsekvent bare «N-ordet» når han skulle referere til om man kunne si «neger».
Så var det Fredrik Græsvik, som forsøkte å si noe om hvordan språket har utviklet seg.
– Tidligere sa man jo at Pippi Langstrømpes far var «negerkonge», men nå er jo dette endret til at han er «sydhavskonge».
Mens folk i salen dro på smilebåndet, mange godt oppe i årene, ble det tydelig at Ghebrehawariat ikke syntes dette var morsomt.
– Glassklart rasistisk
Han forsøkte å dra debatten inn i et annet spor, og mente vi burde være forbi diskusjonen om hvorfor vi ikke kunne bruke «N-ordet».
– «N-ordet» er glassklart rasistisk. Hvorfor er det så viktig for noen å få kunne si det? Det brukes for å marginalisere og trykke ned. Hvorfor diskuterer vi dette? Vi trenger ikke prate om «N-ordet». Vi har kommet forbi det, sa Ghebrehawariat.
Men da våknet kunstneren i panelet.
Billedkunstner og kurator, Tommy Johansson, ville ha seg frabedt at han ikke engang får lov til å si ordet «neger» høyt, slik det ble klart at Ghebrehawariat mener.
– Du fortsetter å si ordet, selv om jeg med vilje aldri sier det, sa Ghebrehawariat opprørt.
Johansson mente det må være lov å rett og slett si ordet, og at noe annet blir helt merkelig.
– Det er viktig for meg å kunne si ordet. Det handler om frihetsbegrepet. Det er som billedkunst. Jeg vil kunne si ordet.
Ghebrehawariat mente Johanssons holdning kan sammenlignes med at noen ikke vil bli kalt tykke, men så er det likevel enkelte som insisterer på sin rett til å kalle dem tykke.
Men for Johansson er det ikke snakk om å kalle folk for neger, men å kunne si ordet.
Han trakk også fram det han mener er dobbeltstandard.
– Hva med disse rapperne, de kommer med de uhyrligste uttrykk, og bruker ordet «nigger». Men det er kanskje greit det, siden de har riktig hudfarge, og riktige holdninger? spurte han.
– De synger ikke «nigger», men «nigga», og det vet alle. Det betyr forskjellige ting, parerte Ghebrehawariat.
– Hva heter denne debatten?
På dette punktet har både Fredrik Græsvik og debattleder Erik Wold sluttet å si «neger», og gått over til å si «N-ordet».
Kunstneren gir seg ikke.
– Det lekes en lek her som jeg ikke liker. Dere sier «N-ordet», men hva betyr det?
– Det betyr «N-ordet», svarer Ghebrehawariat.
– Da kan jeg ta den utakknemlige jobben med å si ordet. Ordet finnes der, og det brukes, sier Johansson.
Nå er det like før Stockholms-forfatteren forlater debatten.
– Jeg har tidligere sagt at jeg forlater debatten hvis folk sier ordet.
– Men hva heter denne debatten, da? spør Johansson.
– Jeg trodde vi skulle snakke om hatprat, svarer Ghebrehawariat.
Han ber til slutt Johansson være tøff nok til å komme hjem til ham på middag, med hele hans slekt, og så kan Johansson sitte der og si «N-ordet».
– Jeg kommer gjerne hjem til deg på middag, men ikke for å diskutere neger.
Tidsånden
Leder av Protestfestivalen, Svein Inge Olsen, overvar debatten.
Han hadde satt opp debatten nettopp for å adressere at det må kunne være lov å si ordet.
– Hele debatten ble preget av den tidsånden vi ser, at folk ikke engang tør å si ordet.
– Er du skuffet over at de andre i panelet, utenom Johansson, etter hvert gikk over til å kun si «N-ordet»?
– Ja, det er jeg. Martin Luther King sa «negro» hele tiden, men det er liksom ikke lov på norsk, sier Olsen, og legger til at han synes det er en uting at alle skal måtte forholde seg til det noen mener er politisk korrekt.
– Det er en maktgreie. Det gjelder ikke bare det ordet. Det er et eksempel på tidsånden vi lever i, denne redselen for å kun si det tiden krever at vi skal si.