Krever svar om kirkens samlivsetikk
– Skal Bibelens samlivsetikk erstattes av FRI sitt program? spør seks kirkemøtemedlemmer. – Ekteskapet er et forpliktende og livslangt samliv for to personer, svarer kirkerådslederen.
– Det er svært beklagelig at FRI omfavnes av kirkeledere, sier Rikke Grevstad Kopperstad, medlem av Møre bispedømmeråd og dermed også Kirkemøtet.
FRI står for Foreningen for kjønns- og seksualitetsmangfold. Kirkerådet vedtok i begynnelsen av juni å opprette en arbeidsgruppe som jobber med LHBT-spørsmål i kirken. LHBT står for Lesbiske, Homofile, Bifile og Transpersoner.
Arbeidsgruppen skal blant annet jobbe for å utvikle et kompetansehevende kurs om LHBT for kirkelige ansatte. Det anbefales å hente inspirasjon, kunnskap og materiale fra «Rosa kompetanse» som er FRIs fagavdeling.
Fyrer løs
Seks kirkemøtemedlemmer fra fem ulike bispedømmer har nå skrevet et leserinnlegg rettet mot kirkerådslederen og biskopene i Den norske kirke. De reagerer på at kirken skal hente kompetanse fra FRI sin fagavdeling.
I et leserinnlegg som stod på trykk i onsdagens avis fyrer de blant annet av følgende salve:
«FRI som står bak de fleste Pride-parader, arbeider bevisst for grenseløs seksuell utfoldelse hos alle over 16 år, der eneste premiss er frivillighet. I sitt program oppløser FRI betydningen av ekteskapet og åpner for samliv med flere enn to personer».
De fortsetter:
«I første runde kjempes det fra liberalt kirkelig hold for likekjønnet ekteskap. I neste runde innhentes kompetanse fra Foreningen FRI som fronter fri sex uavhengig av ekteskap, troskap og forpliktelse. (...) Gjelder FRI sin oppfordring til grenseløs seksualitet også for heterofile, slik at vi nå i andre omgang egentlig kan glemme ekteskap og Guds ord om seksualitet og samliv?»
Grenseløs sex
Blant de seks som har underskrevet brevet er kirkemøtemedlem Rikke Grevstad Kopperstad.
– Hva er dere mest redd for ved å innhente kompetanse om samlivsspørsmål fra FRI?
– Den grenseløse og normoppløsnede holdningen tror jeg er svært skadelig, sier Kopperstad.
Hun er til daglig sosiallærer og engasjert i kristent ungdomsarbeid på fritiden.
– Å oppfordre unge og voksne til å eksperimentere med sex er ødeleggende. En ting er at stadig flere får kjønnssykdommer, men grenseløsheten gjør også noe med sjelen. Det skaper dype avtrykk å ha samleie med et annet menneske. Det er ikke bare å glatte over og hoppe til neste mann, sier Kopperstad og legger til:
– Den liberale fløyen i kirken har kjørt seg inn i et blindspor ved å åpne for likekjønnet ekteskap. De har dermed gjort det vanskelig å snakke om kristen samlivsetikk.
Raaum svarer
Leder av Kirkerådet, Kristin Gunleiksrud Raaum, synes derimot leserinnlegget bygger på noen problematiske premisser. Hun understreker at FRIs fagavdeling «Rosa kompetanse» har god kunnskap om hvordan en organisasjon kan forholde seg til LHBT-personer på en ryddig og respektfull måte.
– De som skriver later som om alle som benytter seg av FRI sin kompetanse, slutter seg til hele FRI sitt program, sier Raaum og fortsetter:
– Dette kompetanse-opplegget brukes av mange departementer og direktorater. Men dette betyr ikke at staten har sluttet seg til hele FRIS sitt politiske program, det har heller ikke Den norske kirke gjort.
– Finnes grenser
I innlegget stiller kirkemøtemedlemmene flere spørsmål, blant annet følgende:
«Skal Bibelens samlivsetikk erstattes av FRI sitt program?» Til dette svarer Raaum:
– Vi har to teologisk, begrunnede ekteskapssyn i Den norske kirke. Både de som mener at ekteskapet er for mann og kvinne og de som mener at ekteskapet for to personer uavhengig av kjønn bygger sin forståelse på Bibelen.
Raaum presiserer at bifile og transpersoner alltid har kunnet gifte seg i kirken så lenge de har inngått ekteskap med en av motsatt, juridisk kjønn.
– Det de egentlig spør om er om ekteskapet er forpliktende og for to personer. Da er svaret: Hvorfor i all verden reises dette spør i forbindelse med ekteskap for to av samme kjønn? Utroskap er en like relevant problemstilling for personer i ekteskap med av motsatt kjønn.
– Bør det finnes grenser for seksualitet?
– Ja, det er helt åpenbart. Et hvert samfunn vil ha behov for å regulere rammer rundt sex og samliv. Den norske kirke har vært tydelig på at ekteskapet er et forpliktende og livslangt samliv for to personer. Å hevde at Den norske kirke har en grenseløs forståelse av dette, faller på sin egen urimelighet. Vi har derimot fått kritikk for å være for strikte på dette området, sier Raaum.