KrF stopper all annonsering på Facebook – Høyre og Ap fortsetter
KrF stopper all annonsering på Facebook etter at Oslo tingrett ga Datatilsynet medhold i å pålegge moderselskapet Meta dagbøter for ulovlig annonsering.
– I år har vi brukt lite på å annonsere på Facebook, men som en konsekvens av kjennelsen fra Oslo tingrett, stopper vi i dag all annonsering på Facebook og ber alle lokallag gjøre det samme, sier Kristelig Folkepartis pressesjef Astrid-Therese Theisen til Vårt Land.
I starten av august fattet Datatilsynet vedtak om at Metas atferdsbaserte annonsering er i strid med norsk lov og påla selskapet dagbøter på 1 million kroner fra 14. august.
Meta hadde begjært en midlertidig forføyning mot Datatilsynets vedtak, som selskapet mente var ulovlig. Det ble ikke tatt til følge av Oslo tingrett onsdag.
NTB har forsøkt å innhente en kommentar fra Facebooks prosessfullmektig i saken, advokat Christian Reusch, uten hell.
Kjennelsen fra tingretten får også konsekvenser for kirkevalget. Åpen folkekirke meldte tidligere på dagen at de stopper all annonsering hos Meta.
– Åpen folkekirke ønsker å nå ut til velgere så valgdeltakelsen i Kirkevalget øker. Likevel mener vi det er uansvarlig å gjøre det via pengebruk på plattformer som både bryter norsk lov og som har en tvilsom rolle i demokratiet vårt, sier leder Gard Sandaker-Nielsen i en pressemelding.
– Kun demografi
Høyre og Ap fortsetter annonsering på Facebook selv om Oslo tingrett ga Datatilsynet medhold i å pålegge moderselskapet Meta dagbøter for ulovlig annonsering.
Høyre begrunner beslutningen med at de kun benytter seg av demografiske data, som bosted og alder, i sin annonsering, melder Kampanje.
– Vi benytter oss ikke av atferdsbasert målretting, som er kjernen til konflikten mellom Datatilsynet og Meta, sier kommunikasjonsdirektør Daniel Torkildsen Lea i Høyre.
– Evaluering etter valget
Heller ikke Arbeiderpartiet vil stoppe å annonsere på Facebook.
– Vi vil fortsette å annonsere på Facebook og Instagram ut valgkampen, sier kommunikasjonssjef Halvard Ingebrigtsen i Arbeiderpartiet.
Han legger til at partiet i likhet med Høyre bare benytter seg av geografi og alder til målretting av annonser, og at de vil ha en større evaluering av etter valget.
– For oss er det selvsagt at Meta og andre aktører forholder seg til gjeldende lover og regler og følger opp lovnader de selv har gitt, sier han.