Kristen høyskole er nest best i landet
Rektor på Høyskolen for Ledelse og Teologi tror at mindre høyskoler gir et bedre utgangspunkt for trivsel blant studentene.
Denne uken ble resultatene for den årlige studentundersøkelsen Studiebarometeret offentliggjort. Undersøkelsen gjennomføres av NOKUT, på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet.
Studiebarometeret gir et innblikk i studentenes egen oppfatning av skolenes kvalitet.
Resultatene fra undersøkelsen viser at den kristne undervisningsinstitusjonen Høyskolen for Ledelse og Teologi (HLT), er nest best i landet.
Høyskolen eies av pinsemenigheten Filadelfia Oslo og Det Norske Baptistsamfunnet.
– Bygge Guds rike
Phillip Nordby studerer bachelor i ledelse og teologi, og er studentrådsleder ved HLT.
For Nordby var HLT et naturlig valg.
Han er oppvokst i Pinsebevegelsen, og har vært ungdomsleder i den lokale pinsekirken der han kom fra.
– Jeg ønsker å bruke livet mitt til å bygge Guds rike, forteller studenten til Dagen.
– Jeg ønsket å utruste meg så mye som mulig for å kunne jobbe i en kirke. Da ville jeg lære meg å bruke tid på å studere Bibelen og hvem Gud er, men også å kunne bruke utdanningen til å jobbe innenfor kirke eller en kristen organisasjon.
På siden av studiene jobber studentrådslederen i organisasjonen Ny Generasjon. Der erfarer han å få stort utbytte av både ledelses- og teologifagene han har.
Kallet
En av grunnene til at miljøet er så godt, tror han er fordi han opplever at studentene er ekstra engasjerte.
– De fleste er engasjerte i studiet fordi det er noe de interesserer seg for og ønsker å ta med seg inn i sin tjeneste.
Selv opplever Nordby seg kalt til HLT og til å skulle jobbe i kirke.
Åndelig fellesskap
Et annet aspekt som gjør at HLT skiller seg fra de andre skolene i toppen av Studiebarometeret, er at de også har fokus på å ha et åndelig fellesskap.
– Vi har Chapel to ganger i uken. Vi hører forkynnelse, lovsynger og ber sammen. Tror det har mye å si for mange.
Chapel er navnet på skolens studentgudstjeneste.
– Det kan jo bli veldig akademisk til tider. Da er det fint å få et avbrekk der man får litt mer åndelig påfyll, sier Nordby.
Døren er alltid åpen
Studentrådslederen mener også at mindre læringsmiljøet er positivt.
– At det er færre studenter gjør at vi kommer nærmere inn på hverandre.
Det gjør også at man blir bedre kjent med lærerne.
– I lunsjen sitter ofte lærerne og de ansatte sammen med oss. De er veldig tilgjengelige hvis det er noe, og døren til kontoret er alltid åpen. Terskelen er lav for å ha en dialog med lærerne.
For Nordby er virker lærerne som gode rollemodeller.
– Vi har lærere som står i en tjeneste selv. Pastorer som leder menigheter og forkynner; teologer som har doktorgrad. De er der mange av studentene selv vil være, sier han.
Nest best
HLT har for vane å gjøre det godt på Studiebarometeret, men dette er den høyeste plasseringen skolen har hatt. Kun slått av Bergen Arkitekthøgskole.
– Dette er selvfølgelig veldig hyggelig. Resultatet føyer seg inn i rekken av gode tilbakemeldinger fra studentene gjennom flere år. Det er vi selvsagt takknemlige for, sier Arne Mella, rektor ved HLT.
Mindre er bedre?
Mella bemerker at det er Bergen Arkitekthøyskole som er de som gjør det aller best. Fra tidligere år har også Politihøyskolen og Idrettshøyskolen pleid å komme godt ut, forteller han.
Ifølge rektoren illustrerer det et poeng.
– Det viser noe om verdien med mindre høyskoler inn i universitet og høyskolesektoren. Muligheten for å bygge et nært og godt læringsmiljø er kanskje enda større på en mindre høyskole.
God kombinasjon
Mella tror at skolens mindre størrelse er noe som gjør at studentene får en god opplevelse.
– Men den viktigste faktoren tror jeg er vår vektlegging av å kombinere akademiske studier med kristen tro i praksis.
Tro i klasserommet
Selv om HLT er nest best på den overordnede tilfredsheten til studentene, er de best i landet på åtte punkter.
Ett av dem er miljøet mellom studentene og de faglig ansatte.
– Det at lærerne kan dele fra praksisfeltet som studentene skal ut i etterpå og at man kan ha samtaler om ting som har med tro og liv å gjøre i klasserommet, det tror jeg er med på å skape en nærhet.
Rektoren synes også det er gledelig å se at ting de har jobbet med, gjenspeiler seg i svarene de har fått.