Kristen humanisme
Professor Frank Aarebrot er en person vi gjerne lytter til. For det første er han en meget klok mann. Professorer i sammenlignende politikk er jo gjerne det.
Men det som skiller akkurat denne professoren fra kollegene, er at han klarer å kombinere sitt høye akademiske nivå med en makeløs evne og vilje til å spissformulere seg.
Slik når Frank Aarebrots tenkning og analyser ut til avisenes overskrifter og debattstudioenes mikrofoner.
I tillegg får vi alle en dose lærerik underholdning. eller underholdende lærdom, alt etter som man ser det. Et eksempel til etterfølgelse for et norsk akademisk miljø som ikke virker overvettes interessert i å kommunisere sin kunnskap ut til massene.
I går var det Human-Etisk Forbund (HEF) som var gjenstand for Aarebrots mediale drøftelser.
Dagbladet og fritanke.no omtalte et intervju som professoren opprinnelig hadde gitt til Krigsropet, Frelsesarmeens blad. Der kommer det frem at selv om Aarebrot karakteriserer seg selv som en agnostiker, så er det på ingen måte aktuelt for ham å melde seg inn i Human-Etisk Forbund.
Det virker faktisk som professoren ikke har overvettes mye til overs for dem.
I intervjuet med Krigsropet kaller Aarebrot nemlig Human-Etisk Forbund for «en organisasjon som er til for å bekjempe kristendommen, noe som er både rimelig fånyttes og idiotisk å gjøre». Og han blir heller ikke mildere stemt når humanetikernes eget nettsted ringer for å få ham til å utdype.
– Human-Etisk Forbund seiler under falsk flagg, sier han til fritanke.no. For det er spesielt organisasjonens bruk av begrepet «humanisme» som fyrer opp Aarebrot.
– Forbundet burde slutte med denne historieforfalskningen og heller kalle seg ateistene og agnostikerne, eller noe, sier Aarebrot. Han mener Human-Etisk Forbund bør la være å «forvirre befolkningen og lure borgerlige konfirmanter til å tro at humanisme er det samme som ateisme».
– De eneste som mente humanisme er direkte knyttet til ateisme var de revolusjonære i Frankrike og Russland, men Robespierre og Lenin er jo ikke noen forbilder for Human-Etisk Forbund akkurat, påminner Aarebrot småsyrlig.
Professoren minner om at humanismen ville ha vært utenkelig uten kristendommen og opplysningstiden Og han mener humanisme er noe som går på tvers av religionene.
Vi er glad for den professorale opprydningen i begrepene. Det blir helt feil dersom en type livssyn tar patent på begrepet humanisme.
For oss handler humanisme om engasjement for mennesket og for menneskeverdet. Dette engasjementet kan komme fra ulike kilder. Enkelte finner det i tanken om at mennesket er det (foreløpig) beste resultatet av evolusjonens tilfeldigheter. Mens kristne finner sitt humanistiske utgangspunkt i menneskets uendelige verdi fordi vi er skapt i Guds bilde.
På en måte var Jesus kanskje den aller største humanisten. Han gav seg selv for hele menneskeheten. Guds sønn elsker oss mennesker så høyt at han var villig til å dø for oss. Det er også humanisme.
Les også: