Kristen-krav om forbud mot draktreklame for pengespill
Mener toppklubbene ikke tar problemene med gambling alvorlig. Skryter av klubb som skrotet avtale med kasinogigant.
Den kristne vaktbikkja og lobbyistorganisasjonen CARE har gått systematisk gjennom sponsoravtalene til de store fotballklubbene i England. De konkluderer med at mange av klubbene fortsatt tjener penger på avtaler med betting- og kasinoselskaper.
Organisasjonen slutter seg til de mange som krever forbud mot slik reklame, men vil gi klubbene tid på seg til å skaffe nye sponsorer.
Roser klubb som brøt avtale
Samtidig får Premier League-klubben Norwich ros å ha kansellert en avtale med BK8. Dette selskapet markedsfører seg som Asias største nettkasino. Samarbeidet ble avsluttet i juni, etter press fra supportere. At sponsoren i tillegg hadde «vokseninnhold» på sine nettsider, bidro til å forsterke presset.
I stedet for gambling-reklame, er det nå logoen til sportsbilfabrikanten Lotus som preger frontpartiet på de gule draktene til Norfolk-klubben.
Organisasjonen CARE (som ikke må forveksles med den internasjonale hjelpeorganisasjonen med samme navn) har i 35 år arbeidet for kristen innflytelse i britisk politikk og samfunnsliv. Navnet er en forkortelse for Christian Action, Resarch and Education.
«Gambling-epidemi»
Kommunikasjonssjef James Mildred sier at landet herjes av en «gambling-epidemi» og viser til at Overhuset i det britiske parlamentet i fjor kom med en rapport om problemets omfang. Den viser at 340.000 briter har spillproblemer. 55.000 av dem er i alderen 11 til 16 år.
På den bakgrunn er han dypt skuffet over de store fotballklubbene fortsatt knytter seg så sterkt til aktørene i pengespillindustrien.
CARE har analysert draktsponsorene for sesongen 2021–22 og funnet ut at 9 av 20 klubber har betting-reklame på draktene. Omfanget er like stort som i 2018.
19 klubber har et samarbeid med et pengespill-selskap, som betyr at det kan dukke opp reklame for disse på nettsider og stadionplakater.
Kampen mot draktreklame for spilleselskaper har lenge vært en hjertesak for kristne organisasjoner i England. Undersøkelsen fra CARE viser at kampen ikke har ført fram. Omfanget av slike avtaler er like stort som for noen år siden.
Ifølge undersøkelsen har Leicester City fire slike avtaler denne sesongen, fulgt av Tottenham med tre.
Norwich skal være eneste klubb uten bånd til bettingselskaper etter at avtalen med BK8 ble terminert tidligere i sommer.
– Hvorfor kan ikke flere klubber følge deres eksempel - av hensyn til folk som lider under gambling og som i verste fall fører til at de tar selvmord? spør Mildred i et intervju på tv-kanalen CBN.
Tilstanden er en annen i Championship, nivå to i det engelske ligasystemet. Der hadde 17 klubbe betting-reklame på draktene for tre år siden. I dag er tallet nede i seks.
– Ufarlig moro
– Det er økende bekymring for nivået på gambling som problem i Storbritannia, drevet av en bransje som ubønnhørlig bombarderer publikum med tilbud, uten behørig advarsel om risikoen, påpeker Mildred i en pressemelding fra organisasjonen.
Han mener det er spesielt vanskelig å se på at nesten halvparten av de 20 klubbene i Premier League har reklame for pengespill på brystet. CARE-talsmannen mener budskapet er at gambling er ufarlig moro.
– For mange tusen familier rammet av avhengighet, kunne dette ikke være lenger fra sannheten, sier Mildred.
I Spania er det nylig innført forbud mot draktreklame for spillselskaper. Dette har ført til at seks av klubbene i La Liga starter sesongen uten reklame på brystet.
Mildred ønsker et lignende forbud i England, men innført først om to år slik at klubbene får tid på seg til å skaffe andre støttespillere.
Den britiske regjeringen har et slikt forbud til vurdering, men møter kraftig motstand fra den engelske fotballigaen (EFL). Styreleder Rick Parry sa til BBC i mai at et slikt forbud vil føre til at noen av de 72 klubbene i EFL vil gå dukken.
Avtale til 130 millioner
Parry viser til at EFLs avtale med tippeselskapet Sky Bet har en økonomisk ramme på 40 millioner pund, tilsvarende nærmere 500 millioner norske kroner. I
følge BBC er West Ham United den klubben som har den mest lukrative avtalen med et spillselskap. London-klubben får 10 millioner pund eller nærmere 130 millioner kroner per sesong for å ha merkevaren «Betway» godt synlig på spillernes drakter.
CARE-talsmann Mildred er ikke like bekymret som ligaens styreleder.
– Det skulle være rikelig med andre selskaper som vil sponse populære fotballklubber, mener han.