Kristne gjenbruksbutikker utsatt for tyveri og lureri
Kristne gjenbrukskjeder opplever at enkelte kunder bruker mer tvilsomme metoder for å spare penger når de besøker butikkene.
Problemstillingen er aktualisert etter at NMS sin gjenbruksbutikk i Skien tidligere i sommer opplevde at en kunde tok frekkheten til nye høyder.
Telemarksavisa kunne nemlig fortelle at en sittegruppe som sto til salgs i forretningen dukket opp til dobbel pris på Finn sin nettside. Og det mens den fortsatt sto usolgt i NMS-butikken i Skien. Prisen var i butikk satt til 2.400 kroner, mens selgeren på nett ville ha 6.000 for den.
Forsøket på å drive «butikk i butikken» ble avslørt ved at en oppmerksom kunde kom over annonsen og varslet personalet i forretningen.
Den ukonvensjonelle salgsmetoden ble avdekket ved at omgivelsene sittegruppen sto i ble gjenkjent på bildet.
Bytter prislapper
Det konkrete forsøket på å utnytte allerede lave priser for høy fortjeneste til egen vinning setter søkelys på et økende problem med at kunder opptrer stadig mer utspekulert.
Daglig leder Siri Lindtveit i NMS Gjenbruk Norge bekrefter overfor Dagen at det er utfordringer knyttet til kunder som tar seg til rette på en måte som ikke er greit.
– Det er noen butikker som melder om tyveri og ikke minst bytting av prislapper slik at kunden får varen til en rimeligere pris. Det er krevende, men jeg vil ikke si at det har eskalert de siste årene. Jeg tror dette er utfordringer mange som driver ulike typer forretningsvirksomhet kjenner seg igjen i, sier Lindtveit.
– Ingen enkel løsning
Hun legger til at problemstillingen med uærlige kunder ikke har noen enkel løsning, men at personalet forsøker å følge med i butikkene så godt det lar seg gjøre.
Likevel understreker Lindtveit at det er viktig at fokuset ikke er på tyverier og det negative.
– Det er så mye positivt rundt gjenbrukskonseptet, og vi prøver å ha fokus på det å se hver enkelt kunde når de kommer i butikken. De aller fleste er jo ærlige og redelige kunder som besøker oss. Samtidig har det å gi kunder oppmerksomhet og hjelp også viss effekt mot tyveri og prislappbytting, forklarer hun.
Når det gjelder bytting av prislapper, forteller Lindtveit at mange butikker har forsøkt å klistre på lapper som sitter bedre på varene.
Merkbar økning
Gjenbruken NMS i Sola i Rogaland er en av butikkene som har opplevd en merkbar økning i tyverier den senere tiden.
Daglig leder Kristine Byberg forteller om flere attraktive gjenstander som er forsvunnet.
– Det er ofte litt dyre og fine gjenstander som folk samler på som forsvinner. Jeg har ved flere anledninger funnet de igjen på Finn og andre annonser på nettet, hvor de forsøker å selge varer som er tatt herfra, sier Byberg til Solabladet.
Hun synes det er trist at folk i praksis stjeler fra mennesker som er fattige.
Inntektene i NMS-butikkene går nemlig til prosjekter og humanitær formål i regi av NMS i misjonsland.
I tillegg synes Byberg det er trasig overfor givere som har gitt flotte gjenstander for å hjelpe andre medmennesker.
Installerer kamera
Den daglige lederen sier til Solabladet at økningen i tyverier innebærer at det trolig blir installert kamera i butikken. Kostbare varer vil i tillegg bli låst inn i egne skap.
– Det er veldig synd at slikt skal være nødvendig, men nå er det nå en gang slik, fastslår Byberg.
– Tyveri er aldri greit
NMS Gjenbruk er sammen med Fretex en av de største gjenbruksaktørene i Norge.
Frelsesarmeen sin gjenbrukskjede har 39 butikker fordelt utover hele landet, og Fretex opplever i likhet med NMS at kunder ikke alltid har ærlige hensikter.
– Som i alle butikker, opplever også Fretex tyveri. Vi har prosedyrer og retningslinjer for å unngå at det skjer, men jeg vil ikke si at vi opplever dette som et økende problem. skriver kjedeleder Hilde Kjønstad i en mail til Dagen. Hun peker samtidig på at tyverier selvsagt aldri er greit.
– Har du noen tanker om hvordan tyverier og bytting av prislapper kan forebygges?
– Fretex opplyser om betydningen inntekten har for mennesker som opplever at livet er vanskelig. Mange ønsker å støtte dette arbeidet, så vi håper det kan virke noe forebyggende. Vi har også ulike rutiner for å forhindre tyveri, svarer Kjønstad.