Kristne ledere i kø for å feire abortavgjørelse
En lang kamp mot abortdom i USA er kronet med seier. Men noen er bekymret for hvordan kirkene vil takle konsekvensene.
Fredag ble det avklart at Høyesterett i USA omgjør abortdommen fra 1973 som slo fast at retten til abort er forankret i grunnloven. Nå blir det helt opp til hver enkelt av de 50 delstatene å avgjøre hvilke lovbestemmelser de skal ha for abort.
– Dette blir mottatt med sinne, frustrasjon, avsky og frykt blant dem som støtter fri abort i Amerika. Og jeg tror nei til abort- og ja til livet-bevegelsen er veldig tilfreds og mener dette var på høy tid, sier Paul Glader til Dagen i en epost.
Han underviser i journalistikk ved kristne King´s College i New York og er redaktør for nettavisen religionunplugged.com.
Kampen mot fri abort har samlet en bred allianse av troende som ellers er uenige om viktige teologiske spørsmål: katolikker, evangelikale kristne og mormonere, påpeker Religion News Service.
– Jeg tror vi kommer til å se noen stater i Amerika bli mer «pro-life» og andre mindre, sier Glader.
Han undres på om man framover kan komme til å se at flere amerikanere flytter til delstater basert på ideologiske og politiske spørsmål. Og han spår at det kan heve konfliktnivået i den amerikanske kulturkrigen ytterligere.
Takk fra ufødte
Flere kjente kristne ledere, pastorer og forfattere jubler over avgjørelsen.
Evangelist Franklin Graham ser avgjørelsen som et svar på flere tiår med bønn. Samtidig understreker han at slaget om beskyttelse for ufødt liv ikke på langt nær er over.
I et nyhetsbrev oppfordrer han kristne til å be for om fred og helbredelse, lover i den enkelte delstat som beskytter ufødte barn og mot til Guds folk.
Pastor Rick Warren i den verdenskjente megamenigheten Saddleback Church sør for Los Angeles.
«Høyesterett har omstøtt Roe v Wade og stoppet føderal støtte til abort! Millioner av ufødte amerikanere sier takk!», skriver Warren på Facebook.
– Altfor lenge har Roe og Casey (en annen abortdom i Høyeseterett, journ anm.) latt nasjonen vår vende et blindt øye til skjebnen til dem som ikke har en stemme - til å se disse livene som en byrde i stedet for en velsignelse, sier Chelsea Sobolik i Etikk- og trosfrihetskommisjonen til Sørstatsbaptistene, ifølge Christianity Today.
– Denne lange, mørke natten er offisielt over, sier Samuel Rodriguez i National Hispanic Leadership Conference i en uttalelse.
– Den skruppelløse uretten av ekstrem abortpolitikk - som har satt USA på linje med land som Nord-Korea og Kina - er over. Pris Gud. Vi må nå sette inn den samme energien på å vise miskunn og medfølelse som vi har gjort i aktivismen vår, fortsetter Rodriguez.
Også forfattere, skribenter og debattanter som Eric Metaxas, Rod Dreher og James Dobson har uttrykt stor glede over avgjørelsen.
Forstår dem som sørger
«Jeg ba og protesterte mot Roe. Hva kommer etter dette?». Slik spør forskningsprofessor Karen Swallow Prior ved Southeastern Baptist Theological Seminary i en kronikk i New York Times.
Hun forstår dem som nå sørger over det de ser som en tapt rettighet, men mener høyesterettsdommen er det virkelige problemet.
– Roe berøvet det ufødte barnet retten til å fortsette å leve og vokse, trygt og fritt fra intendert skade, skriver Prior.
Hun mener avgjørelsen svekket menneskeverdet for alle på bekostning av en radikal rett til selvbestemmelse.
Behov for innsats
Gjennom flere tiår har professoren, som selv er barnløs, vært engasjert i ja til livet-bevegelsen.
«Vi har åpnet våre rom og hjem for kvinner som har trengt dem. Vi har gitt dem opplæring om prevensjon, alternativer, ressurser, arbeid, skole og selvstendiggjøring. Vi har tilbudt hjelp på legekontorer og abortklinikker, skriver Prior.
Selv om hun ser avgjørelsen i Høyesterett som et viktig steg på veien, mener hun målet må være at abort blir utenkelig og uønsket. For dypest sett mener hun det dreier seg om vold, misbruk og urettferdighet.
– Vi kan gjøre bedre enn å be kvinner (og menn) om å velge mellom barna sine og seg selv, skriver Prior.
Etterlyser strategi
Paul Glader spør seg hva som er ja til livet-bevegelsens strategi når de nå har nådd sitt største mål.
– Noen har sammenliknet dette med øyeblikket med at en hund jager en bil. Hva skjer når hunden faktisk når bilen, sier han.
Glader mener dette er et godt spørsmål å stille bevegelsen. Kritikere har anklaget pro-life-bevegelsen for å ville skape et samfunn som minner om det som beskrives i tv-serien «Handmaid´s Tale». Der blir kvinner gjort til fødeslaver av et undertrykkende og fanatisk religiøst regime i USA etter en borgerkrig.
– Er det urettferidg? Vil de ha en mer utfyllende og nyansert og ikke-intuitiv tilnæring til politikk, helsetjenester, kvinner, familier og familier, undres Glader.
Tenketanken Ethics and Public Policy Center, som har et «judeokristent verdigrunnlag, er blant dem som har begynt å jobbe med dette. Deres «Life and Family Initiative» som tar sikte på å bygge en kultur for å ta vare på også sårbare mødre og deres familier.