Kristne livredde for IS-påvirkning
Rundt to millioner indonesere kommer årlig til kristen tro, hevder Stig Magne Heitmann i Åpne Dører. Selv om landets grunnlov taler for trosfrihet, er ikke omvendingene fra islam helt uten risiko.
– Det finnes radikale islamistiske grupper i landet som gjør det de kan for at Indonesia skal forbli muslimsk, sier Heitmann til Dagen.
Den faglige lederen, som akkurat har kommet hjem fra en reise til landet, er klar på at trusselen fra islam oppleves ulikt blant de kristne innbyggerne.
– Noen mener at det er lettere å være kristen nå enn det var før. Andre vil si at Indonesia er influert av radikale islamistiske grupper. Kristne er generelt veldig redde for at jihadistgruppene i landet, som bruker vold for å stanse ikke-muslimer og for å fremme islamsk tenkning, skal bli påvirket av tankegangen til Islamsk stat (IS), sier Heitmann.
Diskriminering og undertrykkelse
Den tidligere generalsekretæren nevner en gruppe ved navn Laskar jihad, som han mener har vært spesielt ute etter å ta de kristne. Eksemplene han kommer med om undertrykkelse, diskriminering og ren terror, er mange.
– Kirker blir brent, og radikale islamistgrupper stiller opp utenfor menighetene med krav om at de avslutter sine virksomheter. For en stund tilbake ble tre jenter halshogd, fordi islamister ville ofre hodene deres i sammenheng med en muslimsk fest, sier han.
– Men selv om kristne er blitt angrepet i enkelte tilfeller, finnes det også eksempler der kristne har slått tilbake, skyter han inn.
Denne typen religiøse konflikter er ifølge Heitmann langt ifra et fullstendig beskrivende bilde av situasjonen i Indonesia.
– De fleste jeg snakker med forteller at majoriteten av muslimene er moderate og respekterer deres kristne tro.
Kristendommen vokser
Heitmann forteller videre at den kristne vekkelsen i Indonesia har pågått mer eller mindre kontinuerlig siden 80-tallet, og at mange muslimer har kommet til kristen tro.
Selv om det finnes nok av utfordringer knyttet til det å være en trosminoritet, er Heitmann forsiktig i sine karakteristikker.
– For det store bildet er at kristne ikke har veldig store problemer i Indonesia, avslutter han.
Flere norske aktører
Åpne Dører er ikke den eneste norske misjonsorganisasjonen som satser i Indonesia. Troens Bevis har nylig passert 100 innfødte evangelister i det asiatiske ferieparadiset.
Driftsmedarbeider og koordinator Bjørn Olav Thune arbeider med mange ulike land og felt i organisasjonen. Et av dem er Indonesia.
– I det jeg har lest av rapporter fra våre evangelister, har det ikke stått noe konkret om IS, sier han til Dagen.
Thune er imidlertid klar på at det finnes utfordringer for de kristne i landet knyttet til islam.
– På landsbygda, der de fleste er muslimer, er de kristne sårbare. Men i storbyer som Jakarta finnes det jo menigheter med opp til 250.000 medlemmer, sier han.
Han forteller at evangelistene bruker tid på å utarbeide smarte strategier for å nå ut med evangeliet, og at mye av kontakten med ikke-kristne skjer i det små. Mye på grunn av volden og truslene de opplever fra tid til annen.
– Det skjer ikke hver dag, men vi har blant annet opplevd at en kirke ble påtent av muslimer. De samme personene hadde først stengt både pastoren, kona hans og deres to barn inne i bygget. Hele familien døde i brannen, sier han.
– Men det er ikke det rapportene konsentrerer seg om. De handler mer om viktigheten i det å holde ut, legger han til.
– Problemet er eliminert
Stein Oluf Kristiansen er professor i utviklingsøkonomi ved Universitetet i Agder og har en fartstid på 30 år med pendling mellom Norge og Indonesia. Han kjenner derfor til mye av det som rører seg i landet.
– Det er spenning mellom kristne og muslimer i enkelte deler av Indonesia, men ikke på samme måte som for ti år siden da det var borgerkrigstilstand i området som følge av nettopp religiøse og økonomiske motsetninger, sier han til Dagen.
– Er IS til stede i Indonesia?
– Det er i så fall bare snakk om små celler, svarer Kristiansen.
– Og det er ganske få som har dratt for å tilslutte seg IS. Dette koordineres gjerne fra Malaysia, men i forhold til den store muslimske befolkningen, altså 90 prosent av 250 millioner, er det snakk om helt ubetydelige tall, sier han.
Miljøer overvåkes tett
– Dette er snakk om små grupper som blir overvåket og passet på. Litt politisk makt har de imidlertid gjennom tilknytning til enkelte partier, sier Kristiansen.
Professoren vil ikke si at disse gruppene nødvendigvis sympatiserer med IS.
– Men de har tilsvarende ideer om å samle islam på politisk plan.
Han peker på følgende som hovedårsak til at de ekstreme miljøene ikke har fått vokse fritt:
– Overvåkningssystemet i Indonesia er svært velfungerende. Etter terroren for ti år siden, og Bali-bombingen i 2003, fikk myndighetene god grunn til å intensivere arbeidet med å iaktta ekstreme muslimske grupper. Problemet er så å si eliminert, fortsetter han og hevder derfor at det nå er helt uproblematisk å være kristen i landet.
– Misjonsorganisasjoner snakker om trusler mot kristne og kirker som blir brent. Dette er vel ikke uproblematisk?
– Det kan være problemer i en veldig liten del av landet, men dette er veldig begrenset. I forhold til folketall er det minimalt med konflikter mellom kristne og muslimer. Til og med på Java, i Jakarta, er forholdet mellom trosgruppene harmonisk.