Kristne på Hamar ber fortsatt om at denne forestillingen stoppes
– Det bes mye, ikke bare på Hamar. Vi bruker det våpenet vi har for å få stoppet det vi synes er feil, sier Svein Egil Lunde.
4. september er det norgespremière på «Evangeliet etter Jesus, Himmelens Dronning» i Hamardomen, en glasskatedral bygget på ruinene av gamle Hamar domkirke fra 1152.
I teaterstykket fremstilles Jesus som en transperson.
Møtte biskopen
Dagen skrev forrige uke om sju kvinner som hadde et møte med Hamarbiskopen der de ba henne stoppe stykket.
– Når det står i Bibelen at Gud sendte sin sønn, og at «alle dem som tok imot ham», da tar de ikke imot «hen». Den eneste måten vi kan bli frelst på er at vi tar imot Jesus som Guds sønn. At han plutselig blir et intetkjønn og kan veksle mellom mann og kvinne, er rent demonisk, sa forkynner Annie Schaug.
Hun var blant de syv som møtte biskop Solveig Fiske.
Biskopen uttalte til Dagen i etterkant at kunstnere formidler Jesus slik at den som ser opplever seg berørt og inkludert.
– Dypest sett handler det om inkarnasjonen, at han har ikledd seg et menneskes skikkelse og tatt bolig iblant oss, sa Fiske.
Reagerer sterkt
Svein Egil Lunde er med i bønnenettverket på Hamar. Han er en av dem som reagerer sterkt på fremstillingen av Jesus og at stykket skal spilles i Hamardomen.
– Det som har engasjert oss er at vår Frelser og Guds sønn blir fremstilt på denne måten, sier han.
Lunde forteller at han deltok på et bønnemøte i forrige uke. Da var de rundt 20 personer som ba aktivt mot arrangementet. Senere samme kveld reiste en del ned til Hamardomen. Der gikk de bønnevandring og salvet stedet der stykket skal fremføres.
Sist lørdag var det også en profetisk bønnedag på Hamar der forestillingen var et tema og et bønne-emne.
Lunde forteller at da han og flere andre hørte om stykket første gang, syntes de det var så stygt og grovt at de ønsket å anmelde det til politiet.
– Vi synes det er trist og leit at Jesus blir fremstilt slik, men vi innser at de har rett til å ytre seg, sier han.
Ifølge Lunde bes det ikke bare på Hamar, men på tvers av bønnenettverk rundt i landet.
– Vi bruker vårt våpen for å få stoppet dette, sier han.
– Forferdelig uenige
Han frykter at det vil komme folk for å se teaterstykket som vil tro det er sant at Jesus er trans. Selv mener han det blir feil å lage et teaterstykke som ikke baserer seg på fakta.
– Biskopen har sagt at hun ikke kommer til å stoppe teaterstykket og begrunner det med at det er et viktig bidrag i det å vise en bit av at Gud ble menneske. Hva tenker du om det?
– Der er vi forferdelig uenige, og vi sørger på grunn av dette.
Lunde forteller at han har en venn som er trans, og at han ikke har noe problem med hvordan folk velger å leve livene sine.
– Men at de skal fremstille Jesus som trans, opplever jeg som krenkende. Det er en tung sorg.
Han konstaterer at ikke alle kristne støtter hans syn, heller ikke biskopen. Nå oppfordrer han kristne over hele landet til å be imot teaterstykket.
«Jeg var alltid skeiv»
Esben Esther Pirelli Benestad, som selv er trans, spiller Jesus i stykket.
I et lite utdrag fra forestillingen leser Benestad følgende:
«Jeg var alltid skeiv, og jeg er alltid skeiv. Jeg vil for alltid være skeiv. Fra nå og til tidenes ende.»
Benestad sier til Dagen at kristne kan la seg krenke av sine fantasier etter å ha lest tittelen på stykket.
– Det kan jeg forstå, for jeg var selv usikker da jeg så den tittelen og kunne ikke si ja til rollen før jeg hadde lest hele manus. Men da jeg hadde gjort det, tenkte jeg at dette er lys, kjærlighet og inklusjon. Om man ser hele stykket, har man selvfølgelig sin personlige rett til å finne det krenkende. Det inneholder veldig mange kjente historier som har fått en litt annen kulør, men der essensen er akkurat den samme.
Benestad oppfatter stykket som svært bibelsk og oppfatter det som et evangelium.
– Hvis Jesus hadde kommet i dag, hvem ville han alliert seg med? Det må jo være de marginaliserte gruppene i samfunnet, der iblant de skeive.
– Velkommen til å be
– Hva tenker du om at en del kristne ber om at forestillingen må bli stoppet?
– Det er de velkommen til å gjøre. Så må andre være velkommen til å be om at det ikke bli stoppet Og resten er velkommen til å ikke be om noen av delene.
– Blir du provosert?
– Nei, for bønn er en personlig ting. Men for meg er det ubegripelig at noen mennesker kan gjøre seg til talerør for en allmektighet som er uransakelig og bruke denne stemmen til å fordømme andre. Jeg respekterer motstanden mot stykket, men er ikke enig i kritikken, for vi vet jo ingenting om Jesu kjønnsidentitet.
– I Markus 1,11 står det at «du er min Sønn, den elskede». Det gir oss vel en pekepinn om hvilket kjønn han var?
– Ja, men mange ting har skjedd i alle disse årene siden han ble født, og som nok ville gjort at han hadde uttrykt seg annerledes i dag for å komme på linje med nåtidens mennesker.
Forskjellsbehandling
En av dem som har engasjert seg i saken om teaterstykket er Tor Andre Johnsen, Stortingsrepresentant fra Innlandet Frp.
– For oss i Frp er ytringsfriheten hellig, så Teater Innlandet er i sin fulle rett til å lage et slikt stykke. Men jeg forstår godt at folk blir provosert og reagerer, spesielt på det jeg opplever som blasfemi og forskjellsbehandling mellom Jesus og for eksempel Muhammed.
– Det er tydeligvis ok å fremstille Jesus som noe annet enn han er. Når det kommer til Muhammed og islam, har vi en berøringsangst. Det så vi for eksempel i saken om Muhammedkarikaturene. Det er den forskjellen jeg reagerer på, sier han.
Han tviler på at Teater Innlandet ville satt opp et tilsvarende stykke om Muhammed.
Stråmannsargumentasjon
Thorleif Linhave Bamle, sjef for Teater Innlandet, ønsker ikke å svare på kritikken fra Johnsen, men omtaler argumentet om Muhammed som stråmannsargumentasjon.
Han oppfordrer folk til å se forestillingen og gjøre seg opp en mening etter at de har sett stykket.
– Hva tenker du om engasjementet rundt stykket?
– Jeg er glad i engasjement og setter verdien av dialog og samtale høyt. Det er fint at vi kan være uenige, men vi opplever vi at vi er på trygg grunn.
Johnsen synes på sin side det er synd om teatersjefen mener han overdriver eller kritiserer Teater Innlandet på feil grunnlag.
– Den beste måten de kan vise at jeg tar feil på, er å sette opp et tilsvarende teaterstykke med for eksempel Muhammed, avslutter han.