LEDER: Anne-Rigmor Stock Evje er leder ved Skolekontoret i Oslo Katolske Bispedømme

Kristne skoler ble presset av regjeringen. Svarer med å bli enda tydeligere

For å møte et nytt lovkrav gis nå lærere ved katolske skoler videreutdanning med fokus på kirkens verdigrunnlag.

Publisert Sist oppdatert

I 2020 trådte ny reform i grunnskole og videregående opplæring i kraft, det såkalte Kunnskapsløftet 2020.

Forskriften til privatskoleloven krevde da at skoler som var godkjent på livssynsgrunnlag, måtte synliggjøre verdigrunnlaget sitt i læreplanen. Mange kristne skoler har brukt kravet til å styrke sin idenitet

Styrker identiteten

Hvordan har dette kravet påvirket de katolske skolene?

– I praksis betød det for våre skoler at katolsk egenart skulle gjenkjennes i de enkelte fag, ikke bare KRLE og kristendomsfagene, forklarer Anne-Rigmor Stock Evje, som er leder av skolekontoret i Oslo katolske bispedømme.

SAMARBEID: Kristne skoler samarbeider om å styrke identiteten sin og møte regjeringens krav. NLA har blitt en samarbeidspartner for de katolske skolene.

Et økumenisk samarbeid

Det er NLA høyskole i Bergen som tilbyr de katolske emnene. Samarbeidet begynte allerede i 2020 i et tverrkirkelig forum for kristne friskoler, i regi av høyskolen.

– Her møtes hele bredden med pinsekarismatiske, lutherske, katolske og andre større kristne friskoler, sier Rolf Kjøde.

Han er førstelektor på NLA og har ansvaret for å lede forumet. Kjøde kom med forslaget om å etablere katolske studier på høyskolen. Tidligere hadde Oslo katolske bispedømme undervisning i Glasgow, i Skottland.

– Jeg tilbød at vi kunne ha studier på høyskolen i Bergen. Vi har en del kompetanse i katolsk historie og teologi, som vi fikk utnytte ved å etablere studiet.

Profesjonell aktør

Kjøde gikk videre til ledelsen og fikk et ja. Faget var klart i høst 2022 og skolen kunne ta imot sine første studenter.

– Det har vært et knirkefritt samarbeid. Den katolske kirke er en veldig profesjonell aktør, sier han.

Også Skolekontoret i Oslo katolske bispedømme er fornøyd med tilbudet.

– Vi er veldig takknemlige for at NLA etablerte dette studiet, sier Anne-Rigmor Stock Evje.

NLA: Rolf Kjøde er førstelektor på NLA og leder Forum for didaktikk i kristent perspektiv.

– Vi skal utgjøre et alternativ

Kravet til de katolske skolene har to sider, forteller Stock Evje. I tillegg til en offisiell forventning fra staten, skal de også være et tydelig alternativ.

Hun understreker viktigheten av å gi foreldre en stemme.

– Vi er opptatt av å få synliggjort foreldres menneskerett til å selv å velge utdanning for sine barn, sier Evje.

– Foreldre skal være trygge på at når de sender barna til en katolsk skole, skal denne være Den katolske kirkes skole, en som katolske kristne kan være trygge på står for Kirkens lære.

Derfor er det viktig for Den katolske kirken at lærerne kjenner til verdigrunnlaget.

– Den katolske kirke er naturlig nok veldig opptatt av kristen oppdragelse og av sine skoler. Skolen er den fremste hjelpen for foreldrene i barneoppdragelsen, nest etter kirken. Da må samtlige av de som arbeider på skolen, kjenne til det kirken står for, sier Evje.

Tilbake på skolebenken

Jannike Breivik er matte- og biologilærer ved st. Paul gymnas i Bergen. Selv om hun til vanlig står foran elevene sine og underviser, var det ikke så rart for henne å ta på seg elev-rollen.

– Jeg er nyutdannet lærer så det er ikke så lenge siden jeg studerte selv.

LÆRER: Jannike Breivik får lære mer om livssynsgrunnlaget til skolen hun jobber på.

Breivik hadde muntlig eksamen i det katolske faget forrige uke. Som en ikke-katolikk opplevde hun faget som lærerikt.

– Jeg fikk lære mer om ting jeg ikke kan så mye om fra før av.

Det katolske verdigrunnlaget skal være synlig i alle fag, står det i kravet. Jannike Breivik fikk se og vurdere over hvordan dette kan skje i de fagene hun selv underviser.

– Det er noen temaer jeg har fått reflektert over. Jeg må for eksempel være bevisst på tema som abort og prevensjon, der Den katolske kirken har et tydelig syn.

Gjennom to fysiske samlinger fikk hun bli kjent med lærere fra katolske skoler i andre norske byer.

– Jeg synes at temaene ble mer og mer interessante utover året, sier Breivik.

Viser kirken på sitt beste

Anne-Rigmor Stock Evje har siden etableringen av faget fått deltatt i noen av samlingene.

– Dette er et studium med tydelig og levende katolsk profil, samtidig som det er i dialog med andre konfesjoner og livssyn, sier hun.

Under seminarene er det rom for å lære om Den katolske kirkens teologi og reflektere sammen.

– Det viser en kirke som er trygg på sin identitet og som tør å bli utfordret.

Powered by Labrador CMS