Kritisk til «avstandsdåp» i Den norske kirke
– Når dåpsordene kommer fra en annen enn den som døper, er dåpen ugyldig, sier Claes Tande, prest i Den katolske kirke. Han reagerer også på formuleringen «Vi døper deg» i liturgien som Den norske kirke bruker.
Dagen skrev nylig at enkelte oslokirker praktiserer «avstandsdåp» under koronapandemien. I praksis innebærer det at presten leser dåpsordene mens en annen heller vann over hodet på dåpsbarnet.
I liturgien som Dagen fikk kopi av, brukte presten flertallsform og sa « Etter vår Herre Jesu Kristi ord og befaling døper vi deg til Faderens og Sønnens og Den hellige ånds navn».
Det har fått Claes Tande, prest i Den katolske kirke, til å reagere.
– Når dåpsordene kommer fra en annen enn den som døper, er dåpen ugyldig. «Vi døper deg» kan heller ikke aksepteres, legger han til.
– Har vært upåklagelig
Hvordan prester i Den norske kirke gjennomfører dåp, har betydning for om Den katolske kirke ser den som en kristen dåp eller ikke. Hittil har det ikke vært nødvendig å døpe på nytt dersom noen ønsker å gå over til Den katolske kirke.
– Den norske kirke har vært upåklagelig når det gjelder dåpen, sier Tande.
Slik er det ikke lenger som følge av avstandsdåpene under pandemien, mener han.
Tande presiserer at den som døper ikke trenger å være prest. Han sier at mange ledd i seremonien kan fordeles, men at den som leser dåpsordene må være den samme som heller vann over hodet eller gjennomfører neddykning av dåpskandidaten.
Verken døpt eller konfirmert
Dagen har fått tilgang til en artikkel i Catholic News Service som omhandler en katolsk prest i Detroit, USA, som i sommer oppdaget at hans egen dåp var ugyldig.
Saken begynte med at Vatikanet 6. august i år gjorde det klart at dåp som bruker formuleringen «Vi døper deg...» fremfor kirkens urgamle liturgi «Jeg døper deg i navnet til Faderen og Sønnen og Den hellige ånd» ikke er å anse som gyldig.
Presten Matthew Hood, som ble ordinert i 2017, kontaktet sin overordnede, erkebiskop Allen H. Vigneron, etter han hadde sett en video av sin egen dåp tatt i 1990. Den viser at feil ordlyd ble brukt under den hellige handlingen.
– Det var rystende for meg å finne det ut. Det betydde at jeg ikke var døpt, og at jeg ikke hadde mottatt noen av mine andre sakramenter, Den første nattverd, konfirmasjon, eller ordinasjon som diakon og prest, sa Hood til Detroit Catholic.
Ordinert på nytt
Ifølge Catholic News har erkebispedømmet nå gått i gang med å lete etter alle som kan ha blitt ugyldig døpt av samme diakon som døpte Hood. Men også de som har mottatt sakramenter av Hood har blitt kontaktet, ettersom sakramentene i enkelte tilfeller ikke regnes for å være gyldige.
Erkebiskopen har beklaget det menneskelige feiltrinnet.
Stephen Pullis, direktør for evangelisering og misjon i erkebispedømmet, slår fast at selve dåpene som Hood har gjennomført, er gyldige siden en ikke trenger å være prest for å døpe.
Hood ble forøvrig døpt, konfirmert og gitt Den første nattverd i sommer. Etter en uke på retreat ble han ordinert til diakon og to dager senere til prest, den 17. august.
«I Forløserens navn»
Tande, som har studert kirkerett, sier til Dagen at andre formuleringer også kan utløse behov for ny dåpsseremoni.
Følgende formuleringer er eksempler som har vært oppe til vurdering fra høyeste katolsk hold i «Kongregasjonen for troslæren», og funnet uakseptable:
«Jeg døper deg i Skaperens og Forsonerens og Forløserens navn».
«Jeg døper deg i Skaperens og Frigjørerens og Opprettholderens navn».
Kan skape splittelse
Claes Tande mener biskopene i Den norske kirke må gjøre to ting:
– De må be prestene ikke si «Vi døper deg» men «Jeg døper deg». De må forsikre seg om at den som leser dåpsordene er den samme som den som øser vann over hodet til dåpsbarnet eller foretar neddykningsdåp.
Den katolske presten tror avstandsdåpene i de aktuelle oslokirkene kan skape splittelse, ikke bare overfor Den katolske og Den ortodokse kirke, men også internt i Den lutherske kirken og innad i Den norske kirke.
– Dette er ikke bare et lite diplomatisk problem. Ikke alle vil akseptere avstandsdåp som en ekte dåp, sier han.
– Ikke omtalt
Rektor på Menighetsfakultetet, Vidar Haanes, har lest gjennom hva den norske kirkeretten (Absalon Taranger 1917), Den forordnede Alterbog av 1826, Kristian Vs Norske Lov (1687) samt den anglikanske kirkeretten (Liturgy, Order and the Law - som bygger på Book of Common Prayer) sier om saken.
– Spørsmålet om dåp utført av mer enn én person er ikke omtalt. I begge kirker tillates nøddåp utført av lekfolk og kvinner. Kriteriet for gyldig dåp er at den er utført i vann og i Faderens, Sønnens og Den hellige ånds navn, opplyser Haanes til Dagen.
Han er imidlertid enig med Tande i at biskopene bør uttale seg i spørsmålet.
– Det handler om endring av ritualet, mener han.
– Nødsituasjon
– Dette skjer i lys av vår kirkes praksis om nødsdåp. Ingen i Den norske kirke har håndtert en pandemi før. I en situasjon ingen av oss var forberedt på, er det viktigere at noen blir døpt enn hvem som gjør det.
Han presiserer at norske prester har et stort selvstendig ansvar for hvordan de opptrer innenfor nødsituasjoner.
– Tande tror dette kan skape splittelse?
– Hvis dette er et viktig økumenisk problem, så regner jeg med at det vil komme en henvendelse fra biskopen. Dette som har skjedd er uansett ikke en ny, permanent liturgi eller ordning for kirken, sier Fykse Tveit.