KRLE kommer på timeplanen til høsten
Faget RLE blir til KRLE allerede etter sommerferien.
Navneendringen blir del av en samleproposisjon som sendes til Stortinget fredag, etter det Dagen erfarer.
Samtidig passerer de foreslåtte endringsforslagene for KRLE-faget Kongen i statsråd, bekrefter Kunnskapsdepartementet overfor NTB.
Navneendringen vil tre i kraft allerede til høsten. Det bekrefter departementet i et svarbrev til rektoren ved en skole i Drammen. Dagen har fått tilgang til brevet.
Departementet svarer at regjeringen skal sende et lovforslag til Stortinget om navneendring i opplæringsloven. Forslaget vil trolig bli behandlet i løpet av våren.
Garantert flertall
«Dersom forslaget blir vedtatt, vil endringene tre i kraft fra august 2015», skriver Therese Sofie Aasen ved Opplæringsavdelingen i Kunnskapsdepartementet i brevet.
Departementet bekrefter overfor Dagen at det ikke er noen endringer i tidspunkt for gjennomføring i forslaget.
Et flertall for endringen er garantert gjennom avtalen mellom regjeringen og samarbeidspartiene KrF og Venstre.
KrF er svært fornøyd med at K-en nå kommer på plass.
– Høyre, KrF og Frp stod sammen mot å fjerne K-en i sin tid. Nå står vi sammen om å føre den inn igjen, sier Anders Tyvand, skolepolitisk talsperson i KrF, til Dagen.
KRLE-kravene
Tyvand understreker at forslag som legges fram fredag kun gjelder selve navneendringen.
I tillegg skal læreplanen endres slik at «om lag halvparten» av undervisningstiden skal brukes til kristendomskunnskap. Dette krever kun en forskriftsendring i departementet.
Fredag bekrefter kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen overfor Dagen at både navneendring og forskriftsendringen vil være på plass til høsten.
KRLE-kravet fra KrF handler også om at RLE må vektlegges mer i lærerutdanningen.
I høst la kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) fram et forslag om at KRLE skal utgjøre 15 studiepoeng av det obligatoriske faget Pedagogikk og elevkunnskap i den nye femårige lærerutdanningen fra og med 2017.
Fagmiljøene gleder seg over økt religionskompetanse blant lærerne, men har i høringsrunden protestert høylytt mot å skifte navn på religionsfaget.
Kritiske
Likestillings- og diskrimineringsombudet kalte forslaget en uheldig reversering, og Utdanningsforbundet mente de foreslåtte endringene var ukloke og et utslag av symbolpolitikk.
Menighetsfakultetet uttalte at navnebyttet var uklokt og at de ønsket ro rundt faget.
Samarbeidsrådet for tros- og livssynssamfunn, Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring, Kristent Pedagogisk Forum, Foreldreutvalget for grunnopplæringen og lærerutdanningene ved universitetene i Oslo, Bergen, Trondheim og Tromsø vendte tommelen ned for forslagene, ifølge NTB.
Paradoksalt
– Jeg registrerer at noen av de som har skapt mest debatt rundt navneendringen, sier at de har gjort det fordi de ønsker ro. Det kan kanskje framstå som litt paradoksalt, sier Tyvand til Dagen.
KrF mener det er «naturlig» at et fag har et navn som gjenspeiler innholdet i faget.
Skuffete human-etikere
Human-Etisk Forbund er svært skuffet over at regjeringen ikke har lyttet til protestene.
De viser til en ny undersøkelse gjort for forbundet, der hver fjerde forelder med barn i skolen ønsker en mulighet til alternativ undervisning dersom KRLE-faget blir innført.
– Det er drastisk at så mange vurderer å ta barna ut av ordinær religionsundervisning på grunn av det økte fokuset på kristendom, sier generalsekretær i HEF, Kristin Mile, til NTB.