Laber respons på film om bønn

Den kristne filmen War Room ble lansert i USA tidligere i år, og ble en publikumssuksess der. I Norge har den foreløpig ikke tatt av. Se filmtraileren her.

Publisert Sist oppdatert

Har du sett War Room på kino? Si din mening i kommentarfeltet nederst på siden!

Filmen var ikke tenkt lansert i Norge, men et sterkt engasjement fra enkeltpersoner, menigheter og mobilisering via sosiale medier har bidratt til at filmen ble satt opp i Stavanger, Bergen, Kristiansand, Oslo, Trondheim, Tønsberg og Fredrikstad.

Se filmtraileren her:

Skuffet

Kim Skarning Andersen, kinosjef i Kristiansand, er skuffet over at ikke flere har sett filmen, tatt i betraktning den store mobiliseringen i forkant.

– Vel 3.000 har sett den på landsbasis, og cirka en tredel av dem har sett filmen i Kristiansand, oppsummerer han.

Før filmen ble satt opp, tok han seg bryet med å skrive en liste over menigheter i Kristiansand og omegn, og sendte ut en kollektiv invitasjon. Responsen på det har vært god, forteller han.

– En del har vært nysgjerrige, og har ønsket informasjon. Noen har ønsket å se den i forkant, og en del har ønsket seg lukket visning.

Kinosuksess

Han sammenligner War Room med fjorårets kristne kinosuksess, Heaven is for real. Den hadde rundt 45.000 besøkende.

– Forskjellen mellom de to er stor, konstaterer han.

– Hva er årsaken til det, tror du?

– War Room er nok en litt mindre tilgjengelig film. Vi hadde likevel håpet på høyere tall.

Filmen er laget av Kendrick Brothers, skaperne av Courageous, Fireproof, Facing the Giants. Det er filmer med et kristent budskap som har hatt stor suksess i USA.

War Room

I War Room møter vi Tony og Elizabeth Jordan, som har et stort hus, god økonomi og en nydelig datter. Men under overflaten skjuler det seg et disfunksjonelt ekteskap som er i ferd med å ødelegge hele familien. Når Elizabeth blir kjent med miss Clara, og oppfordres til å begynne å be for ekteskapet, begynner ting å skje.

– Vi kalte filmen War Room fordi vi tenker at vi burde søke Gud for å få den rette strategien før vi går inn i kamp, sier regissøren.

Filmen ble lansert i USA i august, og har generert dårlige anmeldelser fra kritikerne. Likevel ble den en publikumssuksess.

Sten Sørensen, programsjef i Bergen, forteller at filmen har «gått ganske pent». Den er sett av rundt 750 kinobesøkende og vil bli vist ut denne og neste uke.

Skarning Andersen forteller at de i Kristiansand har hatt en tradisjon for å sette opp «den typen filmer».

– Tusen besøkende er bra på den typen film, men vi hadde nok håpet at det var flere på landsbasis. Det er synd hvis ikke det kommer flere. Det vil trolig begrense utvalget av slike filmer fremover, tror han.

I Kristiansand vil filmen trolig bli vist frem til jul.

Powered by Labrador CMS