Lærebok i naturfag normaliserer vennesex

I en lærebok i naturfag på tiende trinn fremstilles det som normalt å ha sex med en god venn.

Publisert Sist oppdatert

Forfatter Per Roar Ekeland vil likevel ikke være ved at boken oppfordrer til vennesex.

«I ung­doms­ti­den vokser sek­su­ali­te­ten vår og blir en enda vik­ti­ge­re del av oss. I løpet av disse årene får de fles­te sine førs­te sek­su­el­le er­fa­rin­ger. Både blant gut­ter og jen­ter er det mange som gjør de førs­te fam­len­de sek­su­el­le er­fa­rin­ge­ne med en god venn, ofte av samme kjønn som en selv.

Det er som regel ingen sam­men­heng mel­lom å ha slike sek­su­el­le er­fa­rin­ger i ung­doms­ti­den og det å være ho­mo­fil. Det er mer et ut­trykk for at vi be­gyn­ner å bli opp­merk­som­me på den sek­su­el­le ny­tel­sen vi får av å bli tatt på av andre, og at det tid­lig i ung­doms­åre­ne kan være let­test å oppnå dette med en nær venn av samme kjønn».

Si­ta­tet er hen­tet fra ka­pit­te­let «Sek­su­ali­tet - glede og an­svar» i Tel­lus 10. Førs­te ut­ga­ve kom i 1999 og ble se­ne­re re­vi­dert i 2008.

Per Roar Eke­land, lek­tor ved Dram­men vi­dere­gå­en­de, sier at tan­ken bak var å vise at dette er re­la­tivt van­li­ge opp­le­vel­ser som ung­dom har.

En drag­ning

-Mange stre­ver med sin egen sek­su­el­le leg­ning i den fasen. De som er ho­mo­fi­le eller les­bis­ke for­tel­ler at det var i den al­de­ren de be­gyn­te å kjen­ne en drag­ning mot sitt eget kjønn. I teks­ten åpner jeg for at mange de­bu­te­rer tid­lig, men det er like van­lig at de førs­te er­fa­rin­ge­ne skjer se­ne­re.

- Lig­ger det i teks­ten en opp­ford­ring til venne­sex?

- Det var i alle fall ikke in­ten­sjo­nen, men jeg for­står at det kan tol­kes sånn hvis man leser med de feile bril­le­ne.

Eke­land for­tel­ler at han lot ven­ner, ho­mo­fi­le og teo­lo­ger lese gjen­nom manus før det gikk i tryk­ken, og at til­bake­mel­din­ge­ne var gode.

- Men her er mange hen­syn å ta når man skri­ver for en så sam­men­satt mål­grup­pe. Det er fryk­te­lig vans­ke­lig å skul­le ut­for­me stof­fet slik at det gir noe me­nings­fylt til mål­grup­pen, og sam­ti­dig skri­ve en tekst som ikke skal opp­fat­tes an­stø­te­lig.

Eke­land pre­si­se­rer at ka­pit­te­let inne­hol­der mye etisk re­flek­sjon rundt sek­su­ali­tet, og at til­bake­mel­din­ge­ne stort sett har vært en­ty­dig po­si­ti­ve. Re­spon­sen går på at boken tref­fer godt og fun­ge­rer som et kart over det sek­su­el­le land­ska­pet, uten at den opp­ford­rer folk til å være med på ting de ikke er klar for selv, sier han.

En rik­tig gjen­gi­vel­se

Agnes Gier­t­sen ved helse­sta­sjon for unge i Ber­gen opp­le­ver at av­snit­tet gir en rik­tig gjen­gi­vel­se av vir­ke­lig­he­ten.

- Mange føler det tryg­gest å gå til sitt eget kjønn i en ut­prø­ving av egen sek­su­ali­tet. Det hand­ler om å ha til­lit og om å være nær. Det gjel­der kan­skje mer jen­ter enn gut­ter, i den grad vi vet det.

- Kan det som står der opp­fat­tes som en opp­ford­ring til venne­sex?

- Nei, men det er vik­tig å vite hva som er de­fi­nert som sex i ka­pit­te­let. Sex kan bare være nær­het og be­rø­ring. Det tren­ger ikke å være sam­leie. Å ha en fø­lel­se, en krib­ling, en nær­het er det vi om­ta­ler som sex.

- Hvor van­lig er det med venne­sex på ung­doms­sko­len?

- Det er ikke uvan­lig, men de­but­al­de­ren for sam­leie lig­ger i gjen­nom­snitt over ung­doms­skole­nivå. Det som er helt sik­kert er at en del opp­le­ver å ha sitt førs­te sam­leie med en venn.

Gier­t­sen for­tel­ler at hun har snak­ket med en del ung­dom­mer om venne­sex, men blant de som opp­sø­ker helse­sta­sjo­nen for ung­dom er det flere som for­tel­ler om over­grep fra noen de kjen­te.

- Kan det bli en kon­se­kvens av venne­sex?

- Nei, det ten­ker vi ikke. Det er for­skjell på en venn og noen man kjen­ner. Over­grep skjer dess­uten svært ofte i rus­på­vir­ket til­stand.

Venne­sex har ek­sis­tert i lang tid. Det nye er at unge er mer åpne om det nå, iføl­ge Gier­t­sen.

Åpner opp for spørs­mål

Ved Da­ni­el­sen krist­ne ung­doms­sko­le i Ber­gen har Nor­vald Me­lin­gen Haug un­der­vist fra boken i flere år og at han plei­er å åpne opp for spørs­mål for å høre deres tan­ker om det som står der stem­mer med vir­ke­lig­he­ten.

- Jeg er av den opp­fat­ning at når det først står der, så er det bedre å snak­ke om det enn å hoppe over.

Re­spon­sen fra ele­ve­ne er hel­ler laber. Det er vans­ke­lig å få dem i tale om dette, med­gir han.

Bente Grind­heim, helse­søs­ter ved sko­len, har ingen er­fa­ring med at unge for­tel­ler at de har hatt sex med ven­ner.

Når na­tur­fag­læ­re­ren er fer­dig med ka­pit­te­let, plei­er de å åpne opp for ano­ny­me spørs­mål fra ele­ve­ne, som hun be­sva­rer noen dager se­ne­re.

- De spør vel­dig åpent, men ikke om venne­sex. Det er nok andre tema som opp­tar dem mer.

- Kan det som står i boken tol­kes som en opp­ford­ring til venne­sex?

- Det nor­ma­li­se­rer at det er greit, men jeg er usik­ker på hva for­fat­te­ren vil fram til.

Hun tror at hvis man hadde fore­tatt en ano­nym un­der­sø­kel­se på tien­de trinn om hvor mange som har de­bu­tert sek­su­elt, så ville det vært færre enn en tror.

- Ikke å an­be­fa­le

Irene Lud­vig­sen, vei­le­der ved Da­ni­el­sen ung­doms­sko­le på Sotra, er kri­tisk til at Tel­lus frem­stil­ler venne­sex som upro­ble­ma­tisk.

- Selv om venne­sex an­be­fa­les som en god måte å in­tro­du­se­re sek­su­ali­te­ten sin på, så er det ab­so­lutt ikke å an­be­fa­le. Når man har sex, er man vel­dig sår­bar, nær og intim med et annet men­nes­ke, og det kan lett opp­stå kom­pli­ka­sjo­ner etter­på. Det er ab­so­lutt ikke noe vi øns­ker å opp­ford­re ele­ver til, sier hun.

- Er det ak­tu­elt med venne­sex på ung­doms­skole­trin­net?

- For noen. Ung­doms­sko­le-ele­ver er utro­lig for­skjel­li­ge. Noen har kom­met langt med å prøve ut sin sek­su­ali­tet, mens andre er helt frem­med for det.

Lud­vig­sen tror vi­de­re at det å in­tro­du­se­re sex med en av samme kjønn vil skape stor for­vir­ring, fordi sex i de fles­te til­fel­ler gir gode fø­lel­ser.

Dagen

Powered by Labrador CMS