Lærer skolebarn å dø som martyrer
Palestinske lærebøker er blitt mer radikale enn tidligere. Hans Olav Syversen (KrF) ber utenriksministeren reagere.
Palestinske skolemyndigheter trykket i høst opp helt nye lærebøker for elever fra første til fjerde klasse. Flere av bøkene glorifiserer martyriet og demoniserer Israel, viser en ny undersøkelse.
– Det palestinske utdanningsdepartementet har gjentatte ganger lovet forbedringer, men de nye bøkene er faktisk enda mer ekstreme enn tidligere, sier Marcus Sheff til Dagen.
Han er direktør i Jerusalem-baserte Institute for Monitoring Peace and Cultural Tolerance in School Education (IMPACT-se). Forskningssenteret undersøker skolebøker i land verden over, for å se om de fremmer UNESCO-standarder som toleranse, forståelse og fredelig konfliktløsning.
Ekstreme eksempler
I de nye skolebøkene lærer elevene om det å bli martyrer, og de får høre at forhandlinger med Israel har vært nyttesløse. Det er heller ikke rom for en israelsk stat og israelere flest blir fremstilt som onde.
– Det aller verste er imidlertid holdningen om at tiåringer kan ofres, sier Sheff.
I en skolebok for tredjeklassinger er det en illustrasjon av elever som ser bort på en tom pult i klasserommet. På den tomme pulten står teksten: «Martyren».
Et annet eksempel er fra en mattebok for fjerdeklassinger. Elevene blir bedt om å regne ut hvor mange martyrer som døde i de to intifadaene til sammen. Sammen med spørsmålet er det et bilde av et gravfølge med kister, drapert i palestinske flagg.
Nasjonal identitet
Den ferske rapporten fra IMPACT-se har fått stor oppmerksomhet i israelske medier. The Times of Israel har intervjuet Tharwat Zeid, hovedansvarlig for det palestinske skolevesenets læreplaner, som blankt avviser at det finnes hatindoktrinering i lærebøkene.
– Vi lager ikke bøker for å indoktrinere elevene. Vi underviser dem om det historiske Palestina og Israel, siden dette er vår historie og vårt land, sier Zeid til avisen.
Marcus Sheff har på sin side forståelse for at palestinerne ønsker å bygge en nasjonal identitet, men han reagerer sterkt på språkbruken i bøkene.
– Det finnes setninger som: «Jeg er en vulkan av hevn» og «Mitt blod lengter etter landet, det skal dynkes i blodet jeg ofrer». Er det naturlig at niåringer og tiåringer skal leve seg inn i slike tekster, spør Shef.
Han oppfordrer politikere i vestlige land til å bruke den innflytelse de måtte ha overfor de palestinske myndighetene.
– Europeiske folkevalgte er generelt velmenende mennesker som ønsker fredelige løsninger på konflikter. Jeg kan ikke forstå at de kan sitte rolig og se på hvordan unge mennesker i Midtøsten får et helt annet budskap. De nye lærebøkene er helt klart del av en plan for å radikalisere unge palestinere, sier han.
KrF reagerer
Hans Olav Syversen, KrFs parlamentariske nestleder, har ved flere anledninger stilt seg kritisk til palestinske lærebøker.
– Hver gang det dokumenteres at lærebøker indoktrinerer barn med hat og intoleranse, tar vi det opp med utenriksdepartementet for å holde saken varm. Det vil vi fortsette å gjøre, sier Syversen.
Han sender nå et skriftlig spørsmål til utenriksminister Børge Brende, for å få informasjon om hva Norge gjør for å sette spørsmålet på dagsorden.
– Jeg er usikker på om Norge gjør noe aktivt for å legge press på palestinske myndigheter i denne saken, men dette skal Brende få anledning til å svare på, sier KrF-politikeren.
Han viser til at palestinske unge blir utsatt for indoktrinering hele oppveksten.
– Skoler og idrettsturneringer blir kalt opp etter terrorister, og disse blir rollemodeller for barna, sier han.
UD svarer
Pressetalsperson i UD, Guri Solberg, kommenterer Syversens reaksjon. Hun sier til Dagen at Norge tar skarp avstand fra ethvert uttrykk for antisemittisme og hatefulle ytringer.
– Slike ytringer gir grobunn for gjensidig hat og fiendskap. Norge arbeider for å bekjempe hatefulle ytringer og bygge forståelse for den andres syn og historie, sier hun.
Hun viser til at Norge, sammen med andre givere innen utdanningssektoren, er i dialog med palestinske myndigheter om kvalitet, innhold og form på undervisningsopplegg og pensum.
Sette krav
Denne måneden skal palestinernes president, Mahmoud Abbas, besøke Donald Trump i Det Hvite Hus. I forkant av besøket, har Marcus Sheff og andre ledere i IMPACT-se hatt møter med Trump-administrasjonen i Washington DC. Sheff melder om nye toner fra USA.
– Talsmenn for administrasjonen understreket overfor oss at de ønsker å sette klare krav om resultater til mottakere av støtte. Det er grunn til å tro at palestinske skolemyndigheter i større grad enn tidligere vil bli bedt om å levere resultater når det gjelder å fremme toleranse og fredelig konfliktløsning, sier han.
Ingen empati
I tillegg til bøkene for første- til fjerdeklassinger, har IMPACT-se hatt en ny gjennomgang av lærebøker for videregående skole.
– I disse bøkene er det overhode ingen empati med «de andre» og ingen forsøk på å forklare rotårsakene til den palestinsk-israelske konflikten. Strategien med vold og press fremmes fortsatt som det mest effektive tiltaket for å oppnå palestinske mål, sier direktøren.
Autoritet
Unge palestinere utsettes for radikal påvirkning fra en rekke kanter. Men Sheff mener offisielle lærebøker har en spesiell autoritet.
– Hvis innholdet i disse endres, vil en oppnå resultater, tror han.
Han ønsker ikke å stille urealistiske krav til palestinerne, men viser til den postive utviklingen som er i regionen. Blant annet trekker han frem Tunisia, et av få land der den arabiske våren har slått til.
– Her har lærebøkene lenge vært preget av toleranse, og det muslimske brorskapet får ikke ha innflytelse på læreplanene, sier han, og nevner i samme slengen Tyrkia.
– Fremdeles har tyrkiske lærebøker mangler, blant annet tas det ikke noe ansvar for massakren på armenerne, men generelt sett søker bøkene å fremme forståelse for annerledes tenkende, sier han.