For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

5 uker - 5 kroner Du kan betale med vipps

Deretter kr 299,- pr måned. Automatisk månedlig fornyelse til ordinær pris. Ingen bindingstid, du sier selv opp når du ønsker

Er du allerede abonnent?

KJØP

LEKE: Produsenten bak Barbie, Mattel, har i årevis forsvart dukken sin og blant annet lansert henne i ulike yrker, for å vise hvor feministisk og likestilt hun er.

Lek med Barbie-dukker kan øke risikoen for spiseforstyrrelser

Barn helt ned til fem år ytret ønske om å se usunt magre ut etter bare å ha lekt med tynne motedukker én gang, ifølge en britisk studie.

Publisert Sist oppdatert

Barbie og andre ikoniske motedukker har i mange tiår fått kritikk for sine urealistisk proporsjonerte kropper og for at de kan påvirke personer syn på egen og andres kropp.

Nå viser en britisk studie publisert i Body Image at å leke med slike dukker én gang, var nok til å få synet på egen kropp påvirket. Psykologene advarer om at det øker risikoen for å utvikle spiseforstyrrelser som bulimi og anoreksi eller utvikle og forsterke psykiske lidelser.

Hovedforfatter bak studien, professor Lynda Boothroyd på Universitetet i Durham, sier misnøye med egen kropp er et stort problem, spesielt blant unge jenter.

Powered by Labrador CMS