Lever godt med bare menn som åndelige ledere
Det er ikke sikkert at de vil velge kvinner inn i eldsterådet på Bedehuset Karmel selv om det skulle bli flertall i forsamlingen for å gjøre det.
– Selv om flertallet skulle komme til at det er rett å ha kvinner som eldste, så er det ikke sikkert at vi kommer til å gjennomføre det. Hvis ImF sentralt er sterkt i mot, er det viktigere for meg at vi underordner oss trossamfunnets ledelse enn å trumfe gjennom det flertallet mener er rett, sier Rannveig Møller.
Hun er ansatt som forsamlingsarbeider i 60 prosent i Bedehuset Karmel som ligger i Bergen.
Historisk vedtak
For drøyt et år siden ble det kjent at Emblem bedehusforsamling på Sunnmøre hadde åpnet for kvinner i eldsterådet som den første forsamlingen i Indremisjonsforbundet. Vedtaket var historisk og utløste stor debatt i ImF.
Rannveig Møller tror hun har eldsterådet og styret med seg når hun sier at det ikke er et alternativ å velge inn kvinner hvis ImF sentralt er sterkt imot det.
– Jeg håper det vil være mulig for de som er for kvinnelige eldste å leve med at det ikke er kvinner i forsamlingens eldsteråd, så lenge en har tillit til de som sitter der og opplever at kvinner har et talerør, sier hun.
Alle kunne enes
I februar i fjor fattet forsamlingen et vedtak om å innsette et eldsteråd med menn i første omgang, for det kunne alle enes om. Det skjedde etter en lengre prosess. Saken om eldsteråd kom på bordet første gang i 2012.
Bedehuset Karmel har to forsamlingsarbeidere. Ingen av dem har mandat til å lede menigheten. Begge har kjent et behov for åndelig lederskap.
Møller forteller at hun jobber tett med styret, men utfordringen er at de som sitter der skiftes ut med jevne mellomrom.
– Det gir mindre rom for å arbeide visjonært når man kun har et styre, sier hun.
– Uten steile fronter
I dag sitter det tre menn i eldsterådet. De representerer tre ulike generasjoner.
Møller understreker at de er opptatt av å ha et bibelsk fundament for det de gjør.
– Men uansett hva vi faller ned på, så skal eldsterådet ha god kontakt med det kvinnelige perspektivet. Min kollega og jeg har møter med dem annen hver uke. I styret sitter også flere kvinner. En periode hadde vi også kvinnelig styreleder uten at noen reiste spørsmål ved det.
Møller legger til at det har vært viktig for forsamlingen å få til en god prosess uten steile fronter.
– Jeg tror at noen kvinner kan oppleve det veldig personlig at noen skal sette begrensninger for deres tjeneste, sier hun.
Sunn debatt
Forsamlingen skulle etter planen hatt et møte med generalsekretær Erik Furnes, der han redegjør for Indremisjonsforbundets syn på tjenestedeling.
De skulle også hatt et møte med Rolf Kjøde, førstelektor ved NLA Høgskolen. Han mener at Bibelen åpner for at også kvinner kan være eldste.
– Vi ønsket ikke debatt mellom folk i forsamlingen i disse møtene. Vi ønsket bare at medlemmene skulle få mulighet til å sette seg inn i hvert av de to hovedsynene og ta en diskusjon på et senere tidspunkt. Disse møtene måtte utsettes på grunn av pandemien, men vil gjennomføres så snart det åpnes for større samlinger av folk igjen.
Møller har tro for at det skal være mulig å ha det hun kaller en sunn debatt om temaet - uten å splittes, så lenge de har det samme grunnsynet på Bibelen.
– Vi må kunne se den andre siden og si at «jeg respekterer at du vil la deg rettlede av Guds Ord,» selv om vi tolker dette ulikt.
Ulike praksiser
På bedehuset Karmel avventer de hvordan ImF sentralt vil ta stilling til situasjonen på Emblem.
Generalsekretær Erik Furnes sier til Dagen at han har stor respekt for måten Bedehuset Karmel går fram på.
– Det er godt å høre at de ønsker å jobbe med hva Bibelen sier om dette og at de på sikt kan ta et valg som er fundert på Guds Ord og ikke på hva folkemeningen måtte være, sier han.
Han har stor forståelse for at spørsmålet om kvinnelig eldste kan være utfordrende.
Det vanskelige punktet, ifølge Furnes, er ikke erkjennelsen av at det fins ulike syn i organisasjonen, men om det lar seg gjøre å etablere ulike praksiser.
– Det vil få konsekvenser enten man går for den ene eller andre løsningen. Et eldsteråd som åpner for kvinner vil også kunne ekskludere menn som har et annet syn på saken, mener han.
– Kan ikke endre ståsted
– Kan konsekvensen bli at forsamlinger melder seg ut av ImF hvis organisasjonen ikke endrer syn?
– Det kan skje, og vi må i så fall se større på dette i lys av Guds rike og hva som er tjenlig.
– Hva mener du med det?
– De lokale foreningene og forsamlingene i ImF er jo suverent selvstendige og velger derfor selv hvilken organisasjon de skal være tilsluttet. De siste årene har noen følgelig meldt seg inn i NLM og/eller Normisjon i tillegg til ImF. Om en forsamling gjennom en demokratisk prosess kommer til at en ikke kan være tilsluttet ImF på grunnlag av vårt ståsted i dette spørsmålet om eldste, kan ikke kretser eller ImF sentralt gjøre noe med det.
– Det er selvsagt en utvikling vi vil beklage, men ImF kan ikke endre ståsted på annet grunnlag enn en annen forståelse av Skriftens ord. Det aller viktigste er jo likevel at lokal forsamling driver et aktivt misjonsarbeid i en sammenheng der en får den støtte en trenger.
– Aldri en aktuell problemstilling
For Emblem bedehusforsamling, som var de første i ImF til å åpne for kvinner i eldsterådet, var det aldri en aktuell problemstilling å melde seg ut.
– Det er her vi har vår identitet, sier han.
– For oss var det også en stor styrke at vi hadde kretsledere som ser på dette som et spørsmål som det går an å ha ulike syn på og anerkjenne at vi begge har respekt for Bibelen.
Halås tror det kan bli en utfordring for både ImF og Norsk Luthersk Misjonssamband dersom de ikke greier å lande denne saken på en god måte.
– Da kan begge organisasjoner miste en del forsamlinger, tror han.