Lokker ungdom med «escape-room»
Når bistandsorganisasjoner skal rekruttere ungdom på sommerfestival, tar de i bruk alt fra lykkehjul til slush-maskin. - Dette er måten å nå ungdom på, sier representant for Misjonsalliansen.
Festivalen Skjærgårds Music and Mission trekker tusenvis av ungdom til Risøya på Sørlandet hver sommer for en uke med forkynnelse og lovsang. Men festivalen er også en god anledning til å rekruttere ungdommen til alt fra folkehøyskoler til bistandsorganisasjoner.
Midt i festivalområdet har arrangørene satt opp nærmest en hel gate med stands for å prøve å lokke ungdommene når de er på vei til sjøen eller neste konsert.
Men det er langt ifra bare drops og kulepenner som brukes for å fange folks oppmerksomhet: her finner man alt fra saccosekk-salonger til virtuell virkelighet-briller hvor man kan oppleve en flytur som sett fra innsiden av cockpiten.
Escape-rom
Den største plassen i «stand-gaten» er forbeholdt Normisjons ungdomsorganisasjon Acta. De samler inn penger til prosjektet «Kompis» som retter seg mot ungdom. På plassen har de alt fra en slushmaskin til et hårflette-tilbud.
Det mest iøynefallende er derimot en stor, rød container med tittelen «escape room» hvor deltagerne må løse gåter for å komme seg ut av et lukket rom.
– Det har solgt langt mer enn forventet, forteller prosjektleder Renate Moen.
Hun sier at tilbudene står for en stor del av inntjeningen under festivalen, noe som er tydelig på køen av ungdommer som venter på å bruke escape-rommet.
Moen forteller at selv om det er mange som bruker penger på disse tjenestene, er det derimot vanskelig å overbevise ungdommen om å forplikte seg til mer langvarige givertjenester. For å tilpasse seg dette, har organisasjonen fleksible muligheter.
– Det er ingen bindingstid og du kan endre beløpet helt som du selv vil. Men det er engang slik at når man først har opprettet en avtalegiro, så går pengene ut litt uten at man tenker så mye over det. Det er kanskje litt sånn ungdommen er ellers også: om de ikke må forplikte seg for mye, er det villige til å prøve.
Fredag formiddag hadde organisasjonen fått omlag 40 personer til å melde seg opp på givertjenester.
– Det er bra, men 40 er selvsagt ikke så mange når man tenker på alle som er her, sier Moen.
Lykkehjul
Selma Dahle Kraft står på stand for Misjonsalliansen. Også de prøver å rekruttere givere. Selv om standen deres ikke er like omfattende som Acta Normisjon, har de også her tatt flere utradisjonelle virkemidler i bruk. I tillegg til de sedvanlige dropsene får man også glowsticks og handlenett. Hovedattraksjonen er derimot et lykkehjul hvor man kan vinne forskjellige ting.
– Dette er måten å nå ungdom på. Hvis jeg bare går bort til dem og spør om å støtte oss, kan det nok bli oppfattet som litt påtrengende. Disse tilbudene gjør i stedet at folk tar det første, lille steget selv. Mange går forbi hele tiden, og kanskje får de lyst til å prøve seg på lykkehjulet. Da kan vi starte en samtale der, sier Kraft.
Misjonsalliansen har også spesialdesignet en egen kampanje mot ungdom. Denne heter «Spesialstyrken» og har en logo som er påfallende lik merket til Supermann.
– Her trenger man ikke gi mer enn 57 kroner i måneden. Siden kampanjen er rettet mot ungdommen, må vi også ha en giverordning som er tilpasset deres økonomiske situasjon. Det er ikke prisen som skal stoppe dem, sier hun.
Menneskeverd
En annen aktør som har satt opp stand er livsvern-organisasjonen Menneskeverd. De rekrutterer medlemmer til å betale en månedlig sum. Også hos dem er det flere aktiviteter for dem som er interesserte. Her er både gamle videospill og ballsport. For dem er tilbudene en god måte å komme i kontakt med folk selv om organisasjonen er opptatt av vanskelige tema som abort, sortering og aktiv dødshjelp
– Vi er en organisasjon som snakker om vanskelige ting. Ofte er det vi meddeler kjipt å vite. Da kan ting som videospill gjøre det enklere å få en relasjon mellom oss og deltagerne. Det gjør det mulig å ha det gøy på stand selv om vi snakker om vanskelige ting, sier Elisabeth Hovland som er ansatt i Menneskeverd.
Hun forteller at selv om de fleste som besøker dem på stand ikke blir medlemmer. Men gjør den avslappede stemningen at mange kommer bort og blir kjent med organisasjonen.
– Om de ikke engasjerer seg, har de i hvert fall hørt om oss, sier Hovland.