Løvhyttefeiring under ekstra sikkerhetstiltak
Provisoriske hytter fyller balkonger overalt i Israel ved inngangen til den store Løvhyttefesten. Samtidig trapper politiet opp sikkerhetstiltakene.
Turister og jøder i titusentall strømmer til Israel for å være med på Løvhyttefesten som begynte onsdag kveld. Over alt ser man hytter på balkonger og i hager der israelere spiser og sover i løpet av den åtte dager lange festen.
Samtidig er helgen en av Israels største utfartshelger med stor trafikk på veiene, og Magen David Adom (Røde Kors) er i alarmberedskap med ambulanser og helikopter døgnet rundt for å ta seg av sårede og skadde. Pressetalsmann Micky Rosenfeldt i det israelske politiet opplyser til Dagen at politiet også er i alarmberedskap og har utplassert ekstra mannskap for å hindre opptøyer og sammenstøt.
Sammenstøt
– Allerede onsdag morgen var det sammenstøt med arabiske ungdommer på Tempelplassen og tre politimenn ble lettere skadet. Ungdommene kastet steiner, metallstenger og molotovcocktail på politiet som svarte med granater og tåregass. Opprørerne ble drevet inn i Al-Aqsa-moskéen der de barrikaderte seg, mens politiet stengte dem inne i den store moskéen, forteller Rosenfeldt.
Opptøyene var over etter bare noen minutter, og både jøder og turister kunne besøke Tempelplassen onsdag som vanlig. Rosenfeldt sier politiet vil vise nulltoleranse mot ethvert forsøk på å forstyrre freden og vil stanse nye opprør i løpet av Løvhyttefesten.
Løvhytter
Israelske medier er fulle av artikler om feiringen av «sukkot», bygging av de flotteste løvhytter og hvordan israelere forbereder seg til festen. Rabbi Jitzhak Naki har sammen med familien bygget en svær hytte på balkongen bak huset i Jerusalem, der de onsdag kveld feiret starten på helgen sammen med sin storfamilie. Rundt balkongen er det satt opp midlertidige vegger av duker pyntet med bilder og illustrasjoner, og taket er dekket med bambusstenger. Hytten skal være provisorisk for å minne om israelsfolkets vandring gjennom ørkenen fra utgangen av Egypt til Kanaans land.
– Løvhytten skal minne oss om at vårt liv her på jorden bare er midlertidig, og at vårt rette hjem er det evige liv sammen med Gud. Bare et slikt syn på livet gir det rette perspektiv, sier Jitzhak Naki.
De fire slagene
Det blir ikke «sukkot» for praktiserende jøder uten at de har skaffet seg fire viktige ingredienser til feiringen: en sitron (etrog), en lulav (palmegrein), to pilekvister (arava) og tre greiner av myrte (hadass). Disse utgjør en «misva» når de holdes sammen i hendene og ristes i de fire himmelretningene mens man ber en bønn.
– De fire slagene symboliserer fire typer mennesker. Sitronen både lukter og smaker godt og er symbolet på en person som blir likt både av Gud og mennesker. Myrtegrein smaker godt, men lukter ikke så godt, og er symbolet på en person som Gud godtar, men som ikke er likt av andre. Palmegreinen lukter godt, men smaker dårlig, symbolet på folk som mennesker liker, men som ikke gjør Guds vilje. Pilekvisten verken smaker eller lukter godt og symboliserer personer som verken Gud eller mennesker liker, forklarer Naki.
Når han skal si noe om viktigheten av Løvhyttefesten, viser han til bibelordet i Sakarias 14, 16:
– Der står det at alle folkeslagene skal dra opp til Jerusalem for å tilbe Herren og feire løvhyttefesten. Dette er altså ikke bare en fest for jøder, men for alle folk på jorden, og jeg ser på dette som en bro mellom jøder og alle andre fra hele verden som tror på Bibelens Gud, sier Jitzhak Naki.
Ekstra mannskap
Den siste tiden har det forekommet en del mindre opptøyer i de arabiske deler av Jerusalem, og Micky Rosenfeldt i det israelske politiet opplyser at det er kalt inn ekstra mannskap for å sikre tryggheten for besøkende under Løvhyttefesten. Det er områder som Gamlebyen med Damaskusporten og Jaffaporten som særlig vil merke denne forsterkingen av politistyrker. Rosenfeldt sier til Dagen at de er ekstra på vakt fredag etter fredagsbønnen og søndag under og etter velsignelsen av øvsteprestene fra rabbinatet ved Vestmuren. Ekstra politi og frivillige vaktmannskap er også utplassert på steder der det er mange mennesker som handlesenter og markeder og ved noen utvalgte synagoger.