- Må stanse reklame for skilsmisser
Forbrukerombudet reagerer sterkt på Kondomeriets skjulte reklame for skilsmisser.
«Skilsmisse er bra for samfunnet», skriver nettstedet skilldeg.no.
Reklameskilt på gata med spørsmål som «Prioriteres karrieren framfor deg?» viser til nettstedet skilldeg.no og slagordet «Det er aldri for sent å angre».
- Problematisk reklame
Debatten har gått i sosiale medier om hvem som står bak reklamekampanjen etter at den ble lansert for et par dager siden.
Forbrukerombudet reagerer på at avsenderen ikke kommer klart fram.
- Vi synes dette er problematisk. Reklame skal framstå som reklame, ikke som noe annet, sier Bente Øverlie, fungerende Forbrukerombud, til NRK.
Hun trekker paralleller til en sak der Norsk Tipping måtte betale en bot på 200.000 kroner, etter en finn.no-annonse der en fiktiv lottomillionær ville gi vekk eiendeler fordi han skulle kjøpe nye.
Kan få rettslige følger
Det er Kondomeriet som står bak reklamen, men det opplyses ikke på reklameplakatene.
Nettstedet skilldeg.no presenterer seg selv som «Oppfordringskontoret for ekteskapsbrudd».
Samtidig er det er også «annonser» for Kondomeriet der med teksten «Invester i forholdet mens du ennå har det».
- Folk spekulerer og vet ikke hva dette er, og i hvert fall ikke at det er reklame for en bedrift som har produkter de vil at folk skal kjøpe, sier Øverlie.
Hun vil nå sende et brev til kondomeriet, slik at kampanjen stoppes umiddelbart. I tillegg kan saken få rettslige følger.
Vil skape debatt
Kondomeriet forklarer at reklamekampanjen er ironisk ment.
- Tanken bak kampanjen er å oppfordre folk til å investere i det man har mens man har det. Vi har satt det litt på spissen fordi vi syns det er et viktig emne som bør diskuteres, sier Sofie Jonsson, presseansvarlig i Kondomeriet, til NRK.
- Vi forventer at folk skal se ironien og at man forstår at sammenlikningen mellom oss og å det ta vare på ekteskapet er en selvfølge, sier hun.
Dagen