Målet til Sigurd var å studere teologi, ikke nødvendigvis å bli prest
I dag kom tallene som viser hvor mange i Norge som har søkt på profesjonsstudiet i teologi.
Opptakstallene for høyere utdanning ble offentliggjort mandag formiddag. Antall søkere er nå tilbake på nivåene fra før pandemien, ifølge en pressemelding fra Kunnskapsdepartementet.
Lavere enn håpet
Profesjonsstudiet i teologi ved MF Vitenskaplig Høyskole i Oslo hadde 67 søkere hvorav 19 på førstevalget. 21 søkere er blitt tilbudt plass og det er planlagt 20 studieplasser.
Vidar Haanes, rektor ved skolen, sier at han alt i alt er fornøyd med antall studenter på teologi. Han viser til det seksårige studiet i teologi, årsstsudiet i teologi og bachelorprogrammet. De tre kombinert gir flere søkere på teologi sammenlignet med året før.
– Men vi skulle gjerne hatt flere på profesjonsstudiet. Det er lavere enn vi hadde håpet.
Nyordinert
Sigurd Navrestad Wennesland (29) ble i juni ordinert til prest i Oslo bispedømme. I midten av september begynner han som kapellan i Bøler menighet, men før den tid skal han følge konfirmantene sine i Nordberg menighet helt i mål.
– Jeg har vært ungdomsarbeider der i store deler av teologistudiet, sier Wennesland på telefon fra Sørlandet.
Nedgang i alle studietilbudene
Rektor ved MF, Vidar Haanes, presiserer at tallene for samordnet opptak ofte endrer seg frem til oppstart.
– Det viktige er hvor mange som møter. Ofte møter færre enn de som er blitt tilbudt plass.
Det er nedgang på stort sett alle studietilbudene på MF i år sammenlignet med i fjor.
Haanes tror det henger sammen med at fagene som MF tilbyr i religion, samfunnsfag og lærerutdanning har nedgang over hele landet.
– Der kan vi være del av en trend.
Trend
Han regner med at trenden kan fortsette og ser utviklingen i lys av den veldig store interessen for erfaringsbaserte studietilbud der både prest-, diakon- og kateketstudier inngår. Disse er ikke del av samordnet opptak.
– Blant de som har jobbet en stund i kirke og skole er det stor interesse for disse studiene, sier Haanes.
– Mål i seg selv
Wennesland har fulgt et normert løp på seks år og har fra tidligere et år på folkehøyskole og et år med teatervitenskap.
Det var fagene som gjorde at han begynte på profesjonsstudiet i teologi på Menighetsfakultet. Han er glad i filosofi, språk, religion og historie og hadde ikke et utpreget mål om å bli prest.
– Målet var i seg selv å studere teologi, sier han.
Flere teologer i familien
29-åringen vokste opp i Sjømannskirken i Los Angeles. Faren var prest og moren brukte sin bakgrunn som kateket og familieterapeut i arbeidet i menigheten. Da han var 11 år flyttet de til Lillesand.
Det er flere i familien til Wennesland som har teologisk utdanning.
– Når det er slik, så tenker en at å studere teologi er et reelt alternativ.
Har fått drømmejobben
Drømmejobben er å arbeide med ungdom og bo i Oslo. Den har han fått, mener den nyutdannede presten. Han ønsker å bidra til at ungdommer kan lære seg til å reflektere, være kritiske, og starte på den brokete vei som tro kan være.
– Jeg ønsker ikke å gi dem svarene, men reflektere sammen med dem om noen av troens og livets store spørsmål.
Profesjonsstudier i teologi
Profesjonsstudiet i teologi ved Universitetet i Oslo hadde 90 søkere, hvorav 31 på førstevalget. 38 søkere er tilbudt plass og det er planlagt 16 studieplasser.
Profesjonsstudiuet på NLA, hadde 27 søkere, hvorav 6 på førstevalget. 5 søkere har fått tilbud og det er 10 planlagte studieplasser.
Profesjonsstudiet i teologi ved VID vitenskapelige høgskole hadde 26 søkere hvorav 10 som førstevalg. 10 har fått tilbud og det er planlagt 15 studieplasser.
Råd
Sigurd Navrestad Wennesland har et råd til studentene på profesjonsstudiet i teologi:
– Ikke tro at du har begynt på bibelskole eller folkehøyskole, for det har du ikke. Møt opp på studiet med et åpent sinn. Hvis du er skikkelig enig i det professoren din sier, må du spørre deg hvorfor du er det.
– Er jeg enig fordi jeg tror det virkelig er sant, eller har jeg bare aldri hørt en annen side av saken?
Rom for læring
Den nyutdannede presten sier at teologistudiet er en arena til å være spørrende, kritisk, reflekterende og plukke ting fra hverandre, om nødvendig.
– Det er et rom for nysgjerrighet og læring, sier han.