Mange kristne er i mot homofil vigsel, men vil ikke snakke om det
Richard (20) er tiltrukket av begge kjønn. Likevel mener han at ekteskapet er for mann og kvinne.
– Jeg tenker at romantikk og seksualitet er gitt for å fullbyrdes i ekteskapet mellom mann og kvinne, sier Richard Alexander Beharie. Han er teologistudent ved VID Vitenskapelige Høgskole i Stavanger.
20-åringen blir tiltrukket både av menn og kvinner, men er like fullt tydelig på at ekteskapet bare skal være mellom mann og kvinne.
– Jeg er helt uenig i at homofile og lesbiske par skal gifte seg i kirken, sier han.
Undersøkelse
Tre år etter at Den norske kirke begynte å vie homofile og lesbiske par er det fremdeles betydelig motstand mot likekjønnet ekteskap i Kristen-Norge. Det viser en omfattende undersøkelse som Dagen har gjennomført blant gudstjenesteaktive nordmenn i Den norske kirke, frikirker og lavkirkelige organisasjoner her til lands. Undersøkelsen er støttet av Fritt Ord.
Nærmere seks av ti er delvis eller helt uenige i at homofile og lesbiske par bør få gifte seg i kirken og like mange er negative til at de bør få adoptere barn.
Nærmere fire at ti er delvis eller helt enige i uttalelsen «Jeg unngår å diskutere homofili».
– Ordne opp
Selv om Richard Alexander Beharie er motstander av at homofile og lesbiske par skal gifte seg i kirken, er han mer usikker når det gjelder adopsjon.
– Det kan handle om å ordne opp i en situasjon som kanskje ikke er så god i utgangspunktet. Jeg kan si tydelig nei til surrogati og sæd/egg-donasjon for homofile, for det er best for barn å leve med far og mor. Men når et barn er født og kanskje ikke har det så godt, så vil to menn og to kvinner være bedre enn ingen, sier han.
– Må tåle å stå
Beharie har selv vært den som har brakt homofili på banen, særlig i kirkesammenheng, men han har forståelse for at mange kvier seg for å diskutere temaet.
– Det er kontroversielt. Samtidig har kristne gjennom hele kirkehistorien hatt meninger om rett og galt som har strittet imot samtidens tanker. Vi må tåle å stå i den stormen. Altfor mange pastorer har unngått spørsmålet om homofili fordi de er redde for kirken sitt omdømme, og det synes jeg er synd, sier han.
– Mann og kvinne
David Aanje (35), pastor i pinsemenigheten Livets Senter på Hamar innrømmer at han ikke har undervist mye om temaet homofili.
– Jeg gjorde det mer da jeg var ungdomspastor. Når jeg snakker om dette i kirken vår nå, så er det oftest ved å løfte opp ekteskapet mellom mann og kvinne som Guds gode ramme for familien. Likevel er vi som menighet svært tydelige på at Bibelen lærer at homofili er synd, sier han.
Ledelsen i Livets Senter har konkrete planer om å sette temaet tydeligere på agendaen i tiden fremover, forteller Aanje. Han tror manglende undervisning om homofili kan være en årsak til at flere kristne følger samfunnet og i større grad aksepterer både ekteskap og adopsjon for lesbiske og homofile par.
– Mye dumt
Pinsepastoren er motstander av begge deler og er slik sett i godt selskap blant sine egne. Mens nærmere seks av ti i Den norske kirke er positive til at homofile og lesbiske par bør få gifte seg i kirken, vil bare tre prosent si det samme blant pinsevenner og de som hører hjemme i Norsk Luthersk Misjonssamband.
Aanje sier at han ikke går av veien for å diskutere homofili dersom det trengs. Samtidig er han bevisst på at temaet er både vanskelig og betent.
– Kristne har sagt mye dumt og ikke alltid gått fram med visdom. Hvis jeg skal møte nye mennesker og fortelle dem om Jesus, så er ikke dette temaet det første jeg snakker om, for det når ikke hjertene. Men jeg har ingen problemer med å utlegge hva Bibelen sier om homofili, sier han.
Flere kvinner
Sara Faugstadmo Berg (19) ønsker at homofile både skal kunne gifte seg i kirken og adoptere barn. Hun er med i Tistedal Baptistmenighet nær Halden. Her deltar hun på søndagsgudstjenester og bruker hele torsdagen etter middag på barnekor, «Junior» og ungdomsopplegget.
– Da låser jeg opp klokken 17 og stenger i 22-tiden, forteller den aktive lederen.
– Ikke mulig
Berg sier til Dagen at hun prøver å se Bibelen som en helhet og at hun forsøker å spørre seg hva Jesus ville ha gjort.
– Kan jeg være en som viser folk Jesus og samtidig si til homofile at de ikke teller? Jeg er kommet frem til at det ikke er mulig, sier hun.
Baptisten unngår ikke diskusjoner om homofili, men hun oppsøker dem heller ikke aktivt.
– Jeg tenker at det er en samtale vi skal ha som kristne. Mitt verdigrunnlag sier at min tro er min tro, og din tro er din tro. Jeg vil ikke begrense folks muligheter til å gifte seg, og jeg vil ikke ha på min samvittighet at jeg har stanset noen fra å få barn. Jeg tror ikke homofile blir dårligere foreldre av å være av samme kjønn, sier hun.
– Respekt
19-åringen har inntrykk av at mange kristne plukker ut det de synes er viktig i Bibelen, mens de sier at andre ting hører til en annen tid. Selv tror hun at mange i hennes generasjon har vokst opp med en positiv holdning til homofiles rettigheter.
– Men de voksne må ha like stor rett til sin tro. For å ha denne samtalen, er det viktig å møte hverandre med respekt, sier hun.
Berg, som ikke er fra en kristen familie, er stolt av menigheten som hun ble del av for ni år siden.
– Vi underviser ikke om homofili, men vi har hatt samtaler om det og fått forståelse for hverandre.
– Vi var uenige, men vi kranglet ikke. Vi leste i Bibelen og ba sammen og det var en fin opplevelse.
– Mer krevende
Halvor Nordhaug, biskop i Bjørgvin, er blitt forelagt resultatene av undersøkelsen for spørsmålene som gjelder homofili. Han synes det er interessant at kvinner er mindre konservative enn menn og at metodistene er de mest liberale utenom Den norske kirke, etterfulgt av baptistene. Han beit seg også merke i at hvert tredje medlem i Den norske kirke unngår å diskutere homofili, mot annethvert medlem i Frikirken.
– Det sier meg noe om at et konservativt syn oppleves som mye mer krevende å forfekte enn et mer liberalt, sier Nordhaug.
I de fleste kirkesamfunn i undersøkelsen svarer rundt halvparten av medlemmene at de er enige eller delvis enige i at de unngår å diskutere homofili. Dette er tilfelle for de aktive kristne i Misjonssambandet, Normisjon, Baptistsamfunnet, Indremisjonsforbundet, De Frie Evangeliske Forsamlinger, Det evangelisk-lutherske kirkesamfunn, Misjonskirken, og Den Evangelisk Lutherske Frikirke. Høyest ligger Misjonskirken med 57 prosent.
I Den norske kirke, Metodistkirken og Pinsebevegelsen er tallene lavere. Her svarer henholdsvis 32, 30 og 43 prosent at de er helt enig eller delvis enig i utsagnet.
– Vanskelig å sammenligne
Den norske kirke har 3,7 millioner medlemmer og anslagsvis 82.000 gudstjenesteaktive. For å finne et representativt utvalg til undersøkelsen ble avtroppende medlemmer i menighetsråd brukt, etter råd fra fagfolk.
Bjørgvinbiskopen er ikke helt fornøyd med det.
– Det må være en åpenbar feilkilde for Den norske kirkes vedkommende at man ikke spør vanlige kirkegjengere, slik som i de andre kirkesamfunnene. Jeg skjønner at det er praktiske og metodiske grunner til dette, men denne feilkilden er likevel uheldig og gjør det vanskelig å sammenligne tallene for Den norske kirke med de andre, sier han.
– Kommer skjevt ut
Nordhaug synes den høye aksepten for likekjønnede ekteskap og adopsjon i gruppen over 60 år er overraskende. På samme måte synes han den lave støtten for likekjønnede ekteskap i aldersgruppen 18 - 44 år er underlig.
Lav profil
Knut Holter, professor ved VID Vitenskapelige Høgskole (tidligere Misjonshøgskolen i Stavanger) har også fått tall og grafer som viser hvordan Kristen-Norge har svart på spørsmål om homofili.
Han sier at tallmaterialet i undersøkelsen viser et nokså sterkt ønske om å holde en lav profil når det gjelder homofilt samliv og homofiles rett til adopsjon.
– For noen kan dette kanskje skyldes erkjennelsen av at de innenfor sin sammenheng tilhører en minoritet, enten med det ene eller andre synet. Men jeg vil tro at det for mange rett og slett skyldes erkjennelsen av at dette ikke dreier seg om en sak, men om livet til medmennesker og medkristne.
Nederlag
Richard Alexander Beharie ser det som et nederlag at homofile og lesbiske kan gifte seg i kirken.
– Vi har gått vekk fra Bibelen og troen på Jesus som herre når vi innstifter ordninger som strider mot Guds ord, sier teologistudenten.
-------------------------
Denne saken er laget i samarbeid med Senter for undersøkende journalistikk (SUJO) ved Universitetet i Bergen.
Kartleggingen av Kristen-Norge er gjort med støtte fra Fritt Ord.
Les mer om undersøkelsen her: Slik har vi kartlagt Kristen-Norge