MANGLER KUNNSKAP: Norske menigheter mangler kunnskap om profilering på sosiale medier, mener eksperter. Illustrasjonsfoto: Ason Howie/CC/Flickr

– Mange menigheter har et ubevisst forhold til sosiale medier

Norske menigheter mangler kunnskap om profilering på sosiale medier. Det kan få uheldige konsekvenser, mener eksperter.

Publisert Sist oppdatert

– Som kirke må vi ta på alvor at sosiale medier er en så viktig plattform for vår tid. Da må vi være synlig på den arenaen med det vi har å gi og det vi står for, sier Margunn Serigstad Dahle til KPK.

LES: «Selfie» og sjølvbilde

Hun er førstelektor i kommunikasjon og livssyn ved NLA Mediehøgskolen Gimlekollen, og en aktiv foredragsholder, ofte med fokus på ungdom, medier og livssynsdanning.

Serigstad Dahle påpeker at sosiale medier ikke er en «quick fix», men at det er helt nødvendig for dagens kirke å være til stede på sosiale medier. Samtidig er det viktig å reflektere over hva man ønsker å være til stede med.

– Det krever bevisst tenkning. Det er fort gjort å trykke på send-knappen, og ofte vanskelig å vurdere konsekvensene. Det som publiseres på sosiale medier er varig, og man risikerer å møte seg selv i døren, sier hun.

Troverdighet og omdømme

Hun nevner et eksempel:

– Dersom man i forkant av en ungdomsleir tydelig annonserer at det er alkoholfri sone, og det plutselig dukker opp bilder av ungdommer som drikker alkohol, da har man satt seg selv i en vanskelig situasjon. Det går utover troverdigheten og omdømmet, sier hun.

Hun understreker at det som publiseres må samsvare med menighetens verdier, og det må være tillatt. Et område det ofte glipper på, er fotografering av barn i offentlige sammenhenger.

– Det er ikke lov å publisere bilder av barn uten tillatelse fra foreldre. Dette er det fort gjort å glemme. Men selv med tillatelse skal man alltid være forsiktig med bilder av barn, det kan få uante konsekvenser, sier Margunn Serigstad Dahle.

I juni holdt Serigstad Dahle et seminar om menighetens tilstedeværelse på nett, under en fagdag i regi av Norges Kristne Råd og Kirkelig Ressurssenter. Hun sier responsen under fagdagen tyder på stor forståelse blant ansatte i menigheter og organisasjoner for at sosiale medier er viktig, men at behovet for kursing er stort, og at mange mangler en bevisst strategi på området.

Tilfeldig bruk

Det bekreftes av Asbjørn Andås, som står bak Facebook-siden «Kirken og sosiale medier».

Han skriver masteravhandling om temaet, og gjennomførte våren 2013 en spørreundersøkelse overfor menighetsledere i 1400 menigheter i Misjonsforbundet, Frikirken og Den Norske Kirke. Andås omtaler bruken av sosiale medier i menigheter som tilfeldig.

– Det er stadig flere menigheter som er aktive på sosiale medier, men de kom sent i gang, og bruken er veldig tilfeldig. I tillegg er det lite kritisk refleksjon eller tanker om satsing på dette fra sentralkirkelige organer, sier han til KPK.

– Bare fire prosent av de spurte hadde skrevet ned sine begrunnelser og målsetninger med hvorfor de var til stede i sosiale medier. Mens rundt halvparten er på Facebook eller annet sosialt medium, har altså få prosent skrevet ned målene sine med dette, utdyper han.

Andås mener mangelen på felles strategi er risikabel, særlig hvis hele ansvaret overlates til enkeltpersoner, uten instrukser. Han viser til at flere kjente personer og store firmaer har dummet seg ut på offentlige medier.

– Hva skjer hvis det postes noe som menigheten ikke kan stå for, eller hvis profilen ikke samsvarer med hvordan en ønsker å opptre offentlig? Det finnes eksempler på hendelser som både har ødelagt og svertet viktige merkevarer. Trolig er det bare et spørsmål om tid før vi opplever tilsvarende også i menigheter og kirkesamfunn, advarer han.

Viktig å være til stede

Likevel mener begge at fordelene ved sosiale medier er så store at menighetene tjener på å være til stede.

– Kirken er sendt til å formidle Sannheten med stor S, og evangeliet er gitt oss for å deles. Sosiale medier åpner for dialog med ‘dem som ikke har hørt’ på en ny og effektiv måte, sier Andås.

Han viser til Paulus, som skrev brevene sine med den hensikt at de skulle deles og mangfoldiggjøres.

– Her er svært mange paralleller til mekanismene i sosiale medier. Budskapet vårt fungerer fra talerstolen, men egner seg best i dialog med mennesker. Tre millioner nordmenn lever store deler av sine liv pålogget på Facebook. Vi må ikke bli blinde for moderne muligheter for det gamle budskap, sier Andås.

– Sosiale medier er en perfekt informasjonskanal for menigheten for å nå ulike målgrupper. Her kan en dele ting som inspirerer og fanger interessen, og menighetens aktiviteter og budskap kan formidles til langt flere, sier Serigstad Dahle.

Trengs retningslinjer

– Det viktigste er at det trengs bevissthet, kursing og retningslinjer. Det beste hadde kanskje vært hvis dette ble utmyntet fra sentralt kirkelig hold, sier Serigstad Dahle.

Oslo bispedømmeråd vedtok i mars i år en egen Vær Varsom-plakat og veiledning for bruk av sosiale medier for sine ansatte. Hensikten er å unngå uheldige episoder på en arena de anser som viktig for sine ansatte. (Skjermdump fra Kirken.no:)

Oslo bispedømmeråd vedtok i mars i år denne Vær Varsom-plakaten, som er en veiledning for bruk av sosiale medier for sine ansatte. Skjermdump: Kirken.no

– Sosiale medier kan være en unik plattform å være til stede på som ansatt og spre kirkens budskap i aktuelle situasjoner. I noen tilfeller kan hva man deler i rollen som privatperson og rollen som ansatt gli over i hverandre når man legger ut en oppdatering eller kommentar. Vi ønsker å forebygge slike situasjoner som kan oppstå, sier leder av Oslo bispedømmeråd, Harald Hegstad til KPK.

Plakaten og veiledningen ble godt mottatt da den ble delt ut til samtlige deltakere i forbindelse med fagdagen i juni. Hegseth forteller også om flere positive tilbakemeldinger etter at veiledningen ble sendt ut til de ansatte i bispedømmet.

– Bevisstgjøring rundt dette temaet er noe som har vært etterspurt i flere menigheter, blant annet via henvendelser fra flere sokneprester i bispedømmet, sier han.

Les også:

(function(d, s, id) { var js, fjs = d.getElementsByTagName(s)[0]; if (d.getElementById(id)) return; js = d.createElement(s); js.id = id; js.src = "//connect.facebook.net/nb_NO/all.js#xfbml=1"; fjs.parentNode.insertBefore(js, fjs); }(document, 'script', 'facebook-jssdk'));

Innlegg av Dagen.

Powered by Labrador CMS