Mange vil bli frivillig etter Behn-dødsfall
Kirkens SOS har etter nyttår hatt en betydelig pågang fra mennesker som ønsker å gjøre en ubetalt innsats for krisetelefonen.
Etter at det ble kjent at Ari Behn hadde tatt livet sitt i julen, opplevde krisetelefonene i Norge en kraftig økning i antall henvendelser. Kirkens SOS var en av dem, og pågangen var til tider så stor at det var vanskelig å besvare alle innringere.
Nå viser det seg at dødsfallet også har resultert i at flere personer enn vanlig har henvendt seg til Kirkens SOS med ønske om å bli frivillig medarbeider. Selvmordet har gjort dypt inntrykk på mange som gjerne vil være en medvandrer for andre mennesker i krise.
Økning i Oslo
– Vi har ikke noen konkrete tall, men kan slå fast at vi har hatt en betydelig økning når det gjelder personer som ønsker å gjøre en frivillig innsats for oss. Særlig merker vi dette i Oslo, sier generalsekretær Leif Jarle Theis.
Selv om Theis ikke kan si noe konkret om hvor mange som har meldt seg på landsbasis, er situasjonen i Oslo ganske entydig. Daglig leder Unni Letnes Nergård i Kirkens SOS Oslo opplyser til Dagen at responsen fra folk som vil bli frivillige, har vært overveldende. Vanligvis når avdelingen arrangerer opplæringskurs er det i snitt rundt 20 deltakere, men på kurset som nylig er startet i Oslo har 60 personer meldt seg på.
– I tillegg var det en del søkere som ikke hadde anledning å ta opplæringen nå, men mange av disse skal delta på kurs i høst. Allerede nå har vi 40 påmeldte til dette kurset, forteller Nergård.
– Hva forteller folk om motivasjonen for å melde seg som frivillig?
– Mange er blitt berørt av hendelsen med Ari Behn, men de aller fleste som har meldt seg sier at dette er noe de har tenkt på i lengre tid. Den triste hendelsen fikk dem til å ta skrittet fullt ut. Det er ikke tvil om situasjonen har hatt en enorm effekt på dem som ønsker å være til hjelpe og støtte for medmennesker i krise, svarer Nergård.
Vil øke kapasiteten
Generalsekretæren i Kirkens SOS forteller at organisasjonen i løpet februar setter i gang opplæringskurs for frivillige ulike steder i landet, og han legger til at det fortsatt er fullt mulig å melde seg til tjeneste.
– Noen steder kjøres det kurs senere også, men det er ingen grunn til å vente. Vi har plass til flere.
Vel 1.000 personer gjør en ulønnet innsats i Kirkens SOS, og som organisasjon har man en avskalling når det gjelder frivillige på 30 prosent hvert år. Det betyr at det årlig må rekrutteres 300 nye frivillige på landsbasis. Økningen man nå opplever, vil trolig bidra til at kapasiteten ved krisetelefonen også kommer til å øke i løpet av 2020.
– Vi har et ønske om å rekruttere opp mot 350 nye telefonvakter hvert år. Og vi håper at det skal gjøre det mulig å øke antall besvarelser med 10.000 i året. Da nærmer vi oss totalt 200.000 årlige samtaler, forklarer Theis.
Vanlige folk
– Er du overrasket over responsen dere har fått fra mennesker når det gjelder ønske om å bli frivillig?
– Da må jeg svare både ja og nei. Etter all oppmerksomheten rundt Ari Behns dødsfall forventet vi nok en viss økning på dette området, så slik sett er det ikke så overraskende.
– Jeg tror folk ser at det finnes et behov for dem der ute, og at man på den måten kan utgjøre en forskjell i andre menneskers liv. De som har tatt kontakt med oss for å bli frivillig er både gamle, unge, kvinner og menn. Kort sagt et gjennomsnitt av befolkningen.
– Hvilke egenskaper bør en telefonvakt i Kirkens SOS ha?
– Evnen til å lytte, være en god samtalepartner og ikke ha sin egen agenda står helt sentralt. Ganske enkelt handler det om å være et medmenneske, fastslår generalsekretæren.
Mindre skamfullt
Letnes Nergård ved organisasjonens Oslo-avdeling er spent på hvordan rekrutteringen av frivillige vil slå ut på lang sikt. Hun uttykker glede over at pågangen ser ut til å være et signal om at det ikke lenger er skamfullt å identifisere seg med Kirkens SOS, og at det igjen kan ha en positiv effekt på rekrutteringen i framtiden.
– Jeg håper jo at det kan innbære at det å være i kontakt med Kirkens SOS kan oppleves mindre fremmed blant folk. Både med tanke på dem som ringer, men også i forhold til det å skaffe nye frivillige. Vår erfaring er at den beste måten å rekruttere nye på, er gjennom dem som selv er eller har vært frivillig hos oss, understreker Nergård.