Maria og Jesus er kommet hjem – til Vik i Sogn
Rundt 1840 havnet de på museum i Bergen. Men nå er mor og barn gjenskapt og i ny utgave på plass i kirken hvor de holdt til siden 1200-tallet.
Hovemadonnaen heter statuen som i 600 år hadde sin plass i Hove kyrkje i sognebygda Vik.
Originalen har i 180 år stått på Universitetsmuseet i Bergen, og der blir den stående.
Både mor og sønn ser litt slitne ut, fargene er falmet og sår har oppstått. Noen kroppsdeler har til og med falt av.
Den nye versjonen blinker i gull og har sterke farger. Maria og barnet har et fullt sett hender og føtter og ser nysminket ut. Etter et halvår på utstilling i Bergen har de nå overtatt originalenes gamle plass ved Hove kyrkjes høyalter.
– Det er rett nok en ny versjon, men for en gjenskaping! sier Alf Tore Hommedal, arkeolog og førsteamanuensis ved Universitet i Bergen.
Han har vært sentral i prosjektet og er strålende fornøyd med at madonnaen endelig er kommet hjem.
Boni Wiik ved Treskjærerverkstedet AS har vært det Hommedal kaller «mester» for treskjæringen. Med seg har han hatt tre disipler. Emnet for skulpturen er en eikestokk fra Vestfolds skoger.
Polykromeringen, fargesettingen, er utført med Nadine Huth som hovedansvarlig. Også hun har hatt med seg en medhjelper.
Den originale Hovemadonnaen kom til kirken i Vik i Sogn på 1200-tallet. Da var Norge fortsatt et katolsk land.
Gullet og de sterke fargene, i kombinasjon med lyset, har nok gjort at Maria med Jesusbarnet så helt fantastisk ut – helt himmelsk.
Alf Tore Hommedal
Den gang var statuer av hellige personer viktig for de kristne. De kunne vende seg til Maria og andre helgener for å be dem om å gå i forbønn til Gud.
– Maria kunne slik være din talskvinne, sier Hommedal.
Hommedal forteller at originalen kan ha blitt laget i Nord-Frankrike eller Sørøst-England og sendt med skip til Norge.
– Sterke farger var nødvendige fordi kirkerommet var relativt mørkt. Bortsett fra det vekslende lyset som kom inn gjennom vinduer og dører var det bare de brennende vokslysene som synliggjorde Hovemadonnaen. Gullet og de sterke fargene, i kombinasjon med lyset, har nok gjort at Maria med Jesusbarnet så helt fantastisk ut – helt himmelsk, sier han.
Prosjektet er gjennomført av Hovemadonnakomiteen i Vik i samarbeid med Universitetsmuseet i Bergen og Fortidsminneforeiningen, som komiteen etter 2018 har vært en del av. I 2016 var økonomien såpass sikret at Hovemadonnakomiteen våget å sette prosjektet i gang.
Om den nye madonnaen sier Hommedal:
– Det er et mesterverk fra kunsthåndverkernes side.
Det har vært jobbet i over 30 år med dette, så det er stort at hun nå er på plass igjen.
Anne Grethe Tveit i den lokale Hovemadonnakomiteen
– Hva koster det å gjenskape en Hovemadonna nå til dags?
– Det koster nærmere 1,5 millioner kroner og ufattelig mange arbeidstimer for både komité og for alle andre involverte, kan Alf Tore Hommedal fortelle.
– Det er klart at det betyr veldig mye for folk i Vik at vi har fått kopien tilbake. Det har vært jobbet i over 30 år med dette, så det er stort at hun nå er på plass igjen. Jeg tror også at det har mye å si for bruken av Hovekyrkja at madonnaen er på plass.
Det sier Anne Grethe Tveit, medlem i den lokale Hovemadonnakomiteen, som har opplevd stor giverglede i prosjektet.
– At så mange har gitt penger til innsamlingen, noen også store beløp, viser tydelig at folk her vil ha henne tilbake, sier hun.