Marsjerte mot slaveri
Med teip over munnen og bundne hender gikk 100 ungdommer i tog gjennom Kristiansands gater, for å vise sin solidaritet med ofre for menneskehandel.
– I dag går vi med teip over munnen for å støtte de som er fanget i slaveriet, og som ikke kan heve sin egen stemme, sa Melina Taraldsen i sin åpningsappell.
«Walk for Freedom», antislaveriorganisasjonen A21s årlige informasjonskampanje, ble lørdag markert i 200 byer over hele verden. Kristiansand er en av ni norske byer hvor dagen markeres med eget opptog.
Ønsker bevisstgjøring
– Det handler om bevisstgjøring. Vi vil spre budskapet mer, opplyse om hva menneskehandel er, og ikke minst det at det faktisk skjer i Norge, sier Melina Taraldsen til KPK.
Ifølge FN finnes det i dag cirka 27 millioner slaver på verdensbasis, og menneskehandel er en av de hurtigst voksende formene for kriminalitet i verden.
Espen Johansen er lokal koordinator i Kristiansand, og står bak arrangementet sammen med Maria Bruseland og Taraldsen. Han forteller at han ble sjokkert første gang han ble klar over omfanget av menneskehandel.
– Jeg ble først kjent med A21s arbeid i 2012. Jeg kunne ikke tro at det var sant, det de kunne fortelle om. Siden den gang har det vært vanskelig å la det ligge, og ville engasjere meg, sier han.
Været smilte
Dermed ble han initiativtaker til «Walk for Freedom» – frihetsmarsjen, som ble arrangert for andre året på rad. I fjor la et voldsomt regnvær en demper på markeringen. I år viste solen seg fram, til glede for arrangøren.
– Det er helt topp at vi får et sånt vær denne dagen. Vi har rundt hundre forhåndspåmeldte, og håper på enda flere. Til sammenligning møtte 500 personer opp i Sydney, så tallet er bra, sa Taraldsen til KPK før opptoget startet.
Sterke virkemidler
Mange skuelystne stoppet opp da opptoget gikk fra byens festning og opp gjennom Kristiansands paradegate, Markens. Deltakerne var ikledd arrangørens blå t-skjorter og utstyrt med plakater og slagord.
Flere av deltakerne hadde teip over munnen eller var bundet på hendene. Johansen tror de sterke virkemidlene ga en ekstra effekt under markeringen.
– Jeg gikk selv bakerst i toget og hørte mange som diskuterte det de så. Spesielt barn som spurte foreldrene sine. Vi hadde egne folk som delte ut nesten 700 flyers. Det førte også til flere samtaler med nysgjerrige mennesker, sier Johansen.