Medielykkens 15 sekunder
Det går hektisk for seg i ulike tv-serier for tiden, enten det gjelder «Farmen» eller andre realityserier der folk kjemper, ler, raser, lager intriger og stemmes inn eller ut. Noen tv-seere er så opptatt av det som skjer at de snakker til tv-skjermen som om de skulle være en del av programmet. Dette engasjerer.
Titusenvis av nordmenn og kvinner drømmer om å komme i søkelyset, om enn bare noen korte øyeblikk. Tenk at nasjonens øyne er rettet mot en. Det gir muligheter i livet som en ikke finner i den grå hverdagen.
Det er mange som har opplevd denne medielykkerusen. De har ulike opplevelser å berette fra det som skal være «virkelig» tv. Noen soler seg ennå i glansen av øyeblikket, andre har betalt en høy pris og sitter igjen med anger og med et ønske om at et øyeblikk skulle vært ugjort. Alt dette forhindrer ikke folk å søke seg inn til disse programmene.
Medielykken kan lett bli til en livsløgn når den utelukkende kobles til materielle verdier. Det å lykkes, det å bli berømt og beundret er rammet inn av et verdisett der kroner og øre dominerer. Livet handler om verdier som glinser og om å skaffe seg mer og mer av det som kan kjøpes for penger. Det er her livsløgnen kommer inn.
Alle som har vært inne i et stormvær med livet sitt, vet at da hjelper det lite med gods og gull. Da trenger en verdier som varer og som bærer. 15 sekunders medielykke har vært en høy pris å betale for mange. Og i denne sammenheng er prisen ikke knyttet til kroner.
Kunsten er å se både mediene, livet og lykken i en større sammenheng.
Geir Magnus Nyborg
generalsekretær i Familie & Medier – Kristent medieforum