Illustrasjonsfoto

Mediene fornøyde med forslag om nullmoms

Det er positivt at kulturminister Thorhild Widvey (H) nå tidfester innføring av digital nullmoms, mener Mediebedriftenes Landsforening (MBL) og Amedia.

Publisert Sist oppdatert

* Les flere saker om statsbudsjettet 2016

– Vi forutsetter at avgrensningen blir fremtidsrettet, og at den speiler hvordan journalistikken utvikler seg. Her er det viktig at resultatet blir riktig, sier styreleder Didrik Munch i MBL.

I statsbudsjettet for 2016 foreslår regjeringen at innføring av nullmoms, som i dag er forbeholdt papiraviser, heretter også skal gjelde digitale utgaver, radio og TV.

Amedias konsernsjef Are Stokstad kaller forslaget det viktigste mediepolitiske tiltaket på lenge.

– Med sitt initiativ har regjeringen lagt til side tidligere planer om å innføre felles lavmoms for papiraviser og digitale utgaver. Det betyr at de har lyttet til bransjen og forstår de utfordringer den står overfor, sier han.

Powered by Labrador CMS