- Meditasjon har på nytt blitt en vei til Kristus
- Kristen meditasjon bygger bro til mennesker som søker åndelig fordypning og meditasjon i andre tradisjoner, mener Joachim Grün, leder for Peterstiftelsen.
- Mange har lengtet etter at vi kristne skulle åpne opp igjen de gamle bønneskattene fra de som har prioritert stillhet og bønn i kirken til alle tider. Meditasjon har mindre med hodet enn med hjertet å gjøre, sier Grün.
Katekisme-meditasjon
I følge Grün hadde Luther daglig katekisme-meditasjon, og kristne har til alle tider meditert, selv om begrepet ikke har vært brukt.
- Det har å gjøre med at protestantismen, som er nesten enerådende i vårt land, mistet en del av det språket og erfaringene bak som det var mer fokus på i den første kirke, mener han.
Grün understreker at meditasjon på nytt har blitt en vei til Kristus, og ikke bare en nyreligiøs vei, og føyer til at der er noen sammenfallende trekk ved kristen og østlig meditasjon; stillhet og det at kroppen faller til ro. I den sammenheng kan pusten oppdages som en vidunderlig rytme i Guds skaperverk.
- Men så begynner veien å gå i ulike retninger, sier Grün og begrunner det med at kristen meditasjon alltid vil ha Gud og møtet med Jesus Kristus som sentrum.
- Kristen meditasjon er med andre ord rotfestet i Guds Ord, sier han.
Skjelne ånder
Grün forteller til Dagen at han er opptatt å skjelne ånder, og at han derfor forholder seg kritisk til meditasjonsteknikker som ikke er fundert på relasjonen til Jesus.
- Mindfulness (mye brukt mot stressmestring) kan hjelpe mange, også i terapeutisk sammenheng, men det har også en rest av buddhisme i seg som jeg mener at vi kritisk må skille ut. For i mindfulness ligger det en fare for likegyldighetens ånd som kan få sitt feste i oss gjennom den type meditasjon.
- Hva tenker du om at man ikke mediterer over Guds ord eller et ikon, men at man bedriver såkalt objektløs meditasjon? Er det noe man kan holde på med som kristen?
- Begrepet er ikke tjenlig, fordi Gud alltid vil være subjektet for en kristen, og ikke objektet. Derfor forholder vi oss aldri til en subjektløs meditasjon.
Kontemplasjon
Grün omtaler det som en kontemplasjon, som kommer av at man er så fylt av Guds Ord og nærvær at ord og bilder blir for snevre. Slik tungetallet sprenger ordets grammatikk, gir stillheten enda mer rom for Guds storhet, mener han.
- Er det noe man kan gjøre når man ikke har et kristent ståsted?
- Klassisk kristen veiledning sier at man ikke skal eller kan forsøke å gå inn i kontemplasjon uten relasjonen til Jesus Kristus, uten meditasjon først. Men søkende mennesker som ikke har funnet Kristus, og som ikke ennå omgås med Guds Ord, kan man også veilede inn i meditasjon gjennom stillhet og pusteøvelser, som en forberedelse, men det er ikke kontemplasjon. Det kan kalles stille bønn, men kontemplativ bønn er det ikke, mener han.